Gjær til ulike øltyper - en oversikt

Adrie Otte fra Hobbybrouwen.nl har laget noen tabeller som sammenfatter bruken av ulike gjærtyper. De viser hvilke gjærtyper fra Wyeast passer til ølet du tenkte å brygge. Tabellene er (dels) på nederlandsk, så for de som ikke helt finner ut av dem så følger det en liten ordliste nedenfor. Selve tabellene finner du i vedlegget.

Kilde: Tabel gisten en biertypen

Kode:
klasse biertype               - ølklasse
gisten                        - gjærtyper
naam                          - navn
frambozen                     - frambois / bringebær
ondergisters                  - undergjærende gjærtyper
waarschijnlijke bron          - sannsynlig opprinnelse
droge gist                    - tørrgjær
vloeibare equivalent of soort - tilsvarende flytende gjærtype
droog                         - tørr
vrij fruitige ondergister     - temmelig fruktig undergjæret øl
nootachtige                   - nøtteaktig
 
Jeg har laget kölsch med 2565 Kölsch. Om det virkelig ble en kölsch eller noe annet vettaf.., men det smaker ufint godt!
Ser ut sånn: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2017.msg13523.html#msg13523
 
Den herværende tabellen er jo grei nok så langt den rekker, men gir ikke noe klart svar på mitt spørsmål. I hvert fall ikke slik jeg leser den. Noen synspunkter?

Bakgrunnen at jeg planlegger å brygge juleøl - forhåpentligvis 48 liter - førstkommende lørdag eller søndag. Til dette hadde jeg tenkt å bruke en White Labs German Bock som jeg kjøpte fra Maltbua i mai. Holdbarhetsdatoen er delvis utvisket på etiketten, det står enten Jan 24 eller Jun 24 2009. Etter å ha stått over natta med magnetrører finnes det ikke tegn til liv. Så plan B er rett og slett å prøve med en Oktoberfest smack pack som jeg også har liggende. Jeg mener å ha lest at Michael Jackson har uttalt at norsk Juleøl faller inn under kategorien Oktoberfest/Vienna, så det er kanskje ikke helt av veien å forsøke dette. Hvis det er liv i Oktoberfesten min, vel å merke. Oktoberfestøl kan jeg brygge ut på vinteren/vårparten, med ny, fersk gjær. Det glapp sist vår, derfor denne overliggeren.
 
Jeg tror du har rett i at MJ beskriver juleøl som en Vienna ihvertfall, så det bør vel kunne funke bra.
 
Jeg tror nok at de norske bryggeriene bruker samme gjær til juleølet som til den vanlige pilsener. Uansett så vil nesten hver eneste lagergjær være 'egnet nok', som f eks Danish Lager, eller den her nevnte Oktoberfestølgjæren. :)
 
Generelt sett er det langt mindre forskjell på lagergjær- enn på alegjærtyper. Oktoberfest går sikkert bra til juleøl.
 
Flott, da prøver jeg å knekke Wyeast Oktoberfest-pakken i ettermiddag. Startvørter m/SG 1.042 står alt klar, kokt og fylt på desinfisert flaske  :yes: Takk for alle innspill!
 
Noen synspunkter på Californian Lager til juleøl? Jeg har aldri prøvd denne gjæren, men liker tanken på å kunne brygge lager på kjellertemperatur.
 
Hvis man klikker på kildehenvisningen i stedenfor å laste ned vedlegget finner man en oppdatert utgave av denne flotte oversikten av gjærstammer.
 
Planlegger innkjøp av div varer til et par-tre forskjellige brygg (NØs IPA, porter og stout). Har tenkt å brygge noen mindre batcher på opp mot en kanskje 15 liter. Tenker da at det kan være greitt å kjøpe inn "universal-gjær" i litt større kvanta slik at jeg slipper å kjøpe ferdigpakker tilpasset 22 - 25 liters brygg. Ser at petit-agentur forhandler Brewferm overgjær i 100 grams-pakninger og at Stana / brygging.no selger belgisk frysetørret overgjær som skal passe de fleste ale og stout-typer, jfr. info fra nettsidene deres her:

Petit-agentur:  BREWFERM over gjær. Universell høykvalitets ølgjær. La den rehydrere i et glass med lunkent vann (25 grader) for ca 10 minutter og tilsett rett i vørteren.
Flocculation: Medium/høy. Final desity: Lav. Gjæringstemperatur: 18 - 25 grader Celcius. Doseringen avhenger av OG: 1.050 : 5 gram /10 llter. 1.080 : 8 gram /10 liter.

Stana: Frysetørret overgjær. Belgisk gjær i pulverform og leveres vakuumpakket i 100 grams forpakning. Dosering ca 5 gram pr. 10 liter vørter. Tilmålt mengde røres ut i rent vann (kokes og avkjøles til 25-30 grC, vannmengde ca 10 ganger gjærmengden). Tilsettes vørteren etter 15 min. Gjæren er aktiv inntil 8 % alkoholinnhold og innen temperaturområdet 15 - 30 grC. Denne gjæren passer godt til de fleste ale og stout typer, samt belgisk trappistøl

Ser jo faren at en ikke får like god typeriktighet (spesielt for NØs IPA) ved å bruke slik "universal-gjær", og lurer derfor på om noen av dere har erfaringer med disse to typene som gjør at jeg kan få grønt eventuelt rødt lys for innkjøp av dette til nevnte formål?

På forhånd tusen takk for alle innspill!
 
 
Styr unna gjæren fra Brewferm. Hvis du vil ha god tørrgjær bør du heller satse på produkter fra Fermentis.
 
brewferm er som sagt søppel!
Fermentis har jeg ikke prøvd.
Danstar (nottingham) er etter min smak en genial tørrgjær, og har brukt den i stout med godt resultat.
muntons gold har jeg også forsøkt, og den er grei, men gir litt lavere utgjæring enn nottingham.
 
Sier meg enig angående Brewferm. Vi prøvde den (uheldigvis) et par ganger, og resultatet ble absolutt ikke bra. Det er også anbefalt å kjøpe gjær i mindre forpakninger. Oppbevaring av gjær i åpnet emballasje er absolutt ikke ideelt.

Skal du kjøpe inn tørrgjær for å ha på lager til diverse øl er vel dette kurante typer:

- Safale US-05
- Safbrew S-33
- Safale S-04
- Danstar Nottingham

Ellers må jeg si at jeg har blitt litt hekta på flytende gjær siden det som oftest gir et bedre resultat. Men den største fordelen er helt klart det enorme utvalget. Og for deg som brygger såpass små batcher er det mye enklere å oppnå en optimal gjærmengde uten å kjøpe inn flere pakker og lage startere på flere liter  :)
 
Av tørrgjær fra brewferm har jeg bare kun brukt lager varianten fra petit (fordi det er 100g i pakken!!), og fikk ønsket utgjæring. Danstar gjærter lenger ut enn Muntons gold, men Muntons sitter som klistret til flaskebunnen dersom man driver med naturlig karbonering (ihvertfall bedre enn andre gjærtyper jeg har brukt).

Jeg ønsker å ha et litet 'kriselager' med tørrgjær slik at man har noe å fall tilbake på når kriser oppstår, eller når bryggeånden blir akutt påtrengende. Har derfor søkt mye på substitutter til ulike wyeast gjær (har aldri prøvd white labs sine produkter). Jeg fant en oversikt på nettet, og har gjort mindre endringer og tilpassninger for å komplettere den. I den grad jeg har kommet over motstridende info har jeg gjort en skjønnsmessig vurdering. Det er derfor ingen grunn til å ta noe her for gitt, men jeg legger den ut slik at alle kan kommentere og evt raffinere den. Kjempeflott med tilbakemeldinger!

Som dere vil se er det en side for White lab og en for Wyeast sine produkter. Kanskje det er nok erfaringsgrunnlag her på forumet til å gjøre en vurdering av bruksegenskapene til de ulike gjærtypene?
 

Vedlegg

  • liquid yeast substitutions.xlsx
    16,6 KB · Sett: 666
Interessant. Hvor har du det fra at Windsor er den samme som WLP013 og WY1028? Jeg har aldri prøvd den, men liker de to våtgjærene veldig godt. Men jeg har hørt at den har svak utgjæring, noe som ikke passer helt med London Ale.
 
Tilbake
Topp