Gjær utgått på dato, men brukendes allikevel?

Hei,

har en ferskgjær som e best før dato august ifjor.. tror du den e brukendes enda, om man sett en liten starter på den? Blir til en 4.5% white ipa
Det er en WLP001 og en WLP400 det er snakk om.

Gitt at den har blitt oppbevart i kjøleskap så har jeg ingen tvil om at du får liv i den gjæren. Du bør definitivt sette en gjærstarter, da antallet levende celler er sterkt redusert. Jeg ville benyttet meg av BrewersFriend sin utmerkede kalkulator til å finne ut av hvor stor starter jeg trenger.

Den kalkulatoren er ekstremt pessimistisk når det kommer til holdbarhet på gjær, så start med å anta en viability på f.eks. 30-40%, altså mellom 30 og 40 milliarder celler i pakken.

Årsaken til at jeg anbefaler å ignorere deler av kalkulatoren er det enorme gapet mellom holdbarhet i denne kalkulatoren og data White Labs har publisert selv.

For eksempel sier BrewersFriend sin kalkulator at en pakke produsert for 1 måned siden (1. feb) kun har 80% levende celler igjen.
Til sammenligning sier White Labs at den samme pakken har 99,21% levende gjær igjen (https://www.whitelabs.com/news/purepitch-shelf-life).

Hei,

har en ferskgjær som e best før dato august ifjor.. tror du den e brukendes enda, om man sett en liten starter på den? Blir til en 4.5% white ipa
Det er en WLP001 og en WLP400 det er snakk om.

Har du oppbevart dem i kjøleskap, vil jeg tro du kan få liv i dem. Men det er nok viktig å gjøre som du sier, og bare sette en lietn starter. Egentlig tror jeg du helst burde starte med å gi dem bare en ørliten oppvåkningsdram, men ok, en halvliters starter burde gå. Og gi dem god tid - jeg har opplevd at gjær helt på kanten har brukt et par døgn på å vise tegn til liv.

Det er null problem å få liv i den. Jeg vekka opp en wlp500 som var bf 01.16... tok 2 startere, mye omsorg.. men gi ikke opp alt er mulig.
Sett en liter starter på 1.020 la den gå 12-16 timer, la den stå på benken minst like lenge. Så i kjøleskapet i ett døgn, dekanter, og ny starter på 1,036 ca 2 liter... da skal du se matlysten våkner.. husk å snakk rolig med den, og den liker musikk. Gjær er som blomster... de gjør våre live mer vidunderlige, men de er skjøre... nå ble jeg litt Aune Sand kjente jeg.. men la gå, stell godt med gjæren din så gir den deg ett vakkert øl, som en blom som springer ut og en kvinnes ... nei faen det går bra

Det er null problem å få liv i den. Jeg vekka opp en wlp500 som var bf 01.16... tok 2 startere, mye omsorg.. men gi ikke opp alt er mulig.
Sett en liter starter på 1.020 la den gå 12-16 timer, la den stå på benken minst like lenge. Så i kjøleskapet i ett døgn, dekanter, og ny starter på 1,036 ca 2 liter... da skal du se matlysten våkner.. husk å snakk rolig med den, og den liker musikk. Gjær er som blomster... de gjør våre live mer vidunderlige, men de er skjøre... nå ble jeg litt Aune Sand kjente jeg.. men la gå, stell godt med gjæren din så gir den deg ett vakkert øl, som en blom som springer ut og en kvinnes ... nei faen det går bra

Det er nesten så jeg får lyst til å gripe etter det vesle glasset med en ørliten slant wlp380 som har stått innerst i kjøleskapet et år snart, og som jeg bare ikke har fått meg til å kaste, og så prøve å pleie den tilbake til livet bare for å oppleve alt dette vakre:p. - Men det er ikke sesong, ennå:rolleyes:.

Mulig vitaliseringstrikset fra Yeast (s.167 -168) funker: Tilsett ei teskje 1.080-vørter til en desiliter gjærsørpe ("slurry", som det heter på nynorsk) og la det stå 4-12 timer i romtemperatur uten lufttilførsel eller røring. Da skal du kunne dekantere av et melkehvitt lag med aktiv, levende gjær som du så bruker til den første starteren. Siden det er snakk om å dekantere her, så kan vel ikke gjærsørpa være for tjukk. Så den tjukke pastaen som ligger på bunnen av glasset, må nok røres ut med noe sterilt vann til den får en passende konsistens.

Jeg har aldri prøvd det der, så jeg kan ikke si noe om hvor magisk det er.

Tilbake
Topp