Gjær

Jeg har et syltetøy glass med gjær som har stått en ganske god stund. Det var en london III ale som jeg brukte til et tidligere brygg. Da jeg tok det i bruk, slo jeg over en del i et annet glass som jeg har dyrket på. Det har gått ut, altså malt sukkeret er blitt brukt opp, og gjæra har gått i dvale. Det har vel blitt en to-tre ganger sånn. Nå har jeg et nytt brygg i gjen, og tenkte å bruke den gjæra. Kokte opp litt spraymalt som jeg ha på gjæra i går kveld i gjen, og den er på fin gang i dag. Men den lukter surt og det stikker i nesa når jeg lukter på det. Kan jeg allikevel bruke den eller er det bare å hive ut? Kan den rett og slett være infisert?
 
Hvis den lukter mye surere enn de siste gangene du har brukt samme gjær, så kan det godt hende at det er infisert. Denne faren øker jo ved hver gjenbruk. Men syrlig smak og lukt kan også skyldes oksygenering, altså en veldig beluftet gjærstarter.
 
Det er vel heller det at den er meget beluftet. Glasset ble rengjort og desinfisert før bruk. Men det er som jeg har sagt at det er en god stund siden. Jeg tror det er best å ty til "reserve løsning" Nottingham tørrgjær.
 
Høres ut som du bør gå for nødløsningen om du er usikker, ganske dumt å gå tom får øl så tett opp mot våren.
 
Bør nokk gå for en ny gjær. Alt for trist å brygge et dødfødt øl :'(
Ser at min london ale gjær må ha blitt infisert ved sist bruk, dette resulterte i at en stout nå tar opp fatplass som eddik :cheeky:
Må mote meg opp nå for å ta farvell med mit første brygg på denne tragiske måten.
 
Ja det ble "reserve løsning". Gjærstateren luktet surt og stakk i nesa nermest som eddik. Jeg torde ikke bruke den. Det hadde vert surt å måtte slå ut 20 liter øl. :eek:
 
Tilbake
Topp