Gjæret for lenge?

Kristoffer

Norbrygg-medlem
Hei.
Jeg satt et ølsett 22.08 som var ferdig gjæret 28.08, da var ochlervekta på 8. Etter dette ble ølen litt glemt, så jeg fikk ikke satt den på flasker. I dag var jeg innom den lokale vinsjappa for å kjøpe kapselpåsetter og kapsler. men det var utsolgt. hun mente det hastet veldig med å få brygget på flasker.
Gjør det noe om brygget står en uke til? For så å tilsette litt sukker og sette det på flasker. Finnes det eventuelt noen andre billige metoder å få tilsatt kulsyre?

Kristoffer

Hei Kristoffer, og velkommen til forumet!

Jeg tror neppe det er så farlig at det har stått litt til. Og enda en uke vil nok ikke skade dersom du er nøye med å holde dunken lukket og i ro. Sjekk evt her for å se om det er en annen butikk i nærheten som selger tang og kapsler (bl a Europris).

Lot et Muntons ølsett stå i fire uker..da hadde det gått Autolyse i det. Dvs. at gjæren har gått tom for nærings stoffer og begynner å mutere og gyve løs på seg selv. Dette medfører den vellkjente ekkle gjærsmaken. Det avhenger litt av hvor mye luft du ristet inn i dunken din da du tilsatte gjæren, og hvilken temperatur den har oppholdt seg i hvor lang tid det tar før dette intreffer. Men som sagt ingen fare før etter en tre uker. Litt spekulativt, men dog en realitet.
Få ut fingern og flask øllet.
Den billigste og beste måten å tilsette kullsyre i øllet tar gjæren seg av når du gir den en ts. sukker eller en sukkerbit pr. flaske. Pass på at flaskene er strøkent rene. Også viktig at hevert er ren og dessinfisert. Hvis du bruker hevert, ikke sug på den for å sette igang prosessen. Fyll heller slangen med vann og fest den på stigerøret.
Joakim her på forumet var på frokost-tv og lagde en fin reportasje om prosessen fra kjele til flaske :)
http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=490.msg2261#msg2261

Kan øl som er naturlig karbonert på flaske eller fat også bli utsatt for autolyse? Eller er mengden gjær for liten til å utgjøre noen fare?

Etter litt reaserch finner jeg ut at mengden gjær har mye å si, samtidig med at det høye trykket og co2 nivået gjør at det til og med kan ha positiv innvirkning på smaken. I champangne og spessielt i sherry foretrekker man en del Autolyse. Søk etter Autolysis på google :) artige saker egentlig

Fannt en artikkel som utdyper emnet bra.
http://www.brewbasement.com/cellaring-science/beer-cellar-science-bottle-conditioning-part-2/

Enig med Eduard, opptil fire uker på gjærkaka skal være helt ufarlig. Iallefall etter våre erfaringer er faren for autolyse og tilhørende bismak lav. Det har hendt oss at øl har blitt stående kanskje 2 mnd på primærgjæringskaret uten problemer. Andre kan selvfølgelig ha hatt andre erfaringer, det er ikke det jeg sier..;)

Men jeg synes det kan være et vel så stort problem at man får gjærsmak på ølet hvis det tappes for tidlig, og man dermed får med mye gjær på flaskene fordi ølet ikke har fått klarnet skikkelig.

Ellers er det vel ikke noen andre "Tilnærmet gratis" måter å få i kullsyre enn ettergjæring på flaske med sukker, dessverre..

Takk for hjelpen folkens. Satt det på flasker på torsdag med 150g sukker som jeg løste opp i 0,25 liter kokende vann. Prøvde en nå, og den smakte faktisk øl ;) Den var kanskje litt dau, men håper det blir bittelitt mer kullsyre i løpet av et par dager.

Dette var en Coopers Real Ale forresten.

Tilbake
Topp