Gjæring av Lager pils

Har 120l pils med wlp 830 gjær.
Problemet mitt er at den storm gjæret på 20 grader.Er på 14 grader nå etter 4 dager. Den vil bli kjølt videre ned mot 8-10 grader. Temperaturmåleren er tapet på gjæringskaret.
Vil det bli noe usmak på pilsen siden den har hatt så høy temperatur under storm gjæringa? Den vil bli stående i gjærings karet ca 3-4 uker.
Håper det er noen som har gode svar her
 
Ein kan lesa på fleire nettfora om personar som har gjæra WLP830 på høgare temperaturar, og fått ein for fruktig og esterrik øl. Dette rapporterast å ha gjeve seg etter nokre månadar med lagring. Å tømme ut 120L utan å gje det tid fyrst er galematias, sjølv om temperaturen her har vore heile 20C.
 
Hvor mye fusel det blir avhenger en del av hvilken OG det var på brygget og temperaturen under tidlig fase av gjæringen. Jeg er enig i at det vil være galematias å tømme eller avskrive dette ølet. Typeriktig pils blir det definitivt ikke. Men det betyr ikke at ikke ølet kan bli godt. At det blir fruktig tror jeg nok ganske sikkert. Estere gir seg ikke etter noen maneder, men de demper og endrer seg. Se på øllet som et hybridøl og nyt det om det smaker godt. Du tjener ingenting på å kjøle ned øllet nå før cold crashing. Det løpet er kjørt og du rissikerer bare mer diacetyl.

mvh
Bårdd
 
En tommelfinger-regel innen ølbrygging: Temperaturen skal aldri synke i et gjæringsforløp.

Har man først fått for høy temperatur i starten har man på en måte "lagt gullegget". Da nytter det ikke å kompensere ved å senke temperaturen igjen.
 
Holder på å kjøle en julelager. Problemet er at vannet holder jo 14 grader. Hvor lenge kan en vørter egentilg stå i kjøleskap før man har i gjære ? Har lest litt forskjellig.
 
Mange i Australia som kjører no chill brewing (http://www.homebrewtalk.com/wiki/index.php/No_Chill_Method). I kort går det ut på at varm vørter tappes på kanne og lufta klemmes ut før det legges i kjøleskap. Når tempen er rett tilsettes O2 og gjær.

Jeg hadde selv problemer med å kjøle ned nok ved forrige lagerbrygging. Fikk det ned til 15-16 grader ved å bruke springvannet. Da fylte jeg vasken med isbiter (en stor bærepose, cirka) og vann og brukte pumpe til å kjøre vannet gjennom kjøleren. Plutselig var jeg nede på kaldt nok til å tilsette gjær og vel så det.
 
Tilbake
Topp