Gjæring ikke ferdig etter 2 uker..

Hei. Jeg er helt fersk i ølbrygging.

Har satt et ekstraktbrygg (ferdigsett) fra Bryggselv.no
Det er en American India Pale Ale med tilsatt humle. Det skulle visstnok være ferdig til bruk, bare tilsette gjær.
Jeg kjøpte med fersk gjær fra White Labs.

Brygget er ment for 18-20 liter, så jeg ordna det slik at det ble 19 liter.

Leste på pakken (gjæret) at det skulle en "pakke" til for ca 19 liter, så jeg smelte oppi hele greia.

Nå er det gått to uker og karet plopper forsatt, glemte å måle OG men på hydrometeret (som viser alkoholprosenten) så står det at den er på 1,6% enda.. Det er 2 dager på overtid fra 2 uker.

Hva kan ha gått galt? Hvor lenge kan jeg vente før det blir ferdig?! Jeg måle på søndag (akkurat 2 uker siden det ble satt) og nå idag, viser ingen forskjeller på hydrometeret.

Det plopper i "bøtta" enda, med jevne mellomrom  på 1 min og 30/40 sek..

Odland skrev:
Har du målt SG underveis? Stor sannsynlighet at "ploppene" kun er CO₂ som unnslipper.

den ligger på 1020..

Her er pakken, veit desverre ikke hvor mye dan skal ende på. 1050?

http://www.bryggselv.no/products/bryggselv-american-ipa-3kg

Hvis SG ikke endrer seg mellom målingene dine, er ølet i prinsippet ferdig. 1020 er relativt høyt dog, så du kan sikkert vente noen dager til. Prøv også å kalibrere hydrometeret, se om det viser 1000 i vann.

Med ekstrakt skal det forøvrig være mulig å beregne ganske godt hva OG var. BeerCalc gir OG 1047 for 3 kg liquid light extract / 19 L vann...

Petter F skrev:
Hvis SG ikke endrer seg mellom målingene dine, er ølet i prinsippet ferdig. 1020 er relativt høyt dog, så du kan sikkert vente noen dager til. Prøv også å kalibrere hydrometeret, se om det viser 1000 i vann.

Med ekstrakt skal det forøvrig være mulig å beregne ganske godt hva OG var. BeerCalc gir OG 1047 for 3 kg liquid light extract / 19 L vann...

Takk for kloke svar til nybegynneren! Nå har jeg satt hydrometeret i vann og det viser faktisk 1000. Men hvordan finner jeg ut av hva % er nå?

Da har jeg i hvert fall lært at jeg skal måle OG til neste gang :)

Hva tjener jeg på å vente ett par dager til? Synes ølet er litt grumsete dog, men mulig det skal være slikt. Lukta er brukbar.

trondgoran skrev:
Petter F skrev:

Takk for kloke svar til nybegynneren! Nå har jeg satt hydrometeret i vann og det viser faktisk 1000. Men hvordan finner jeg ut av hva % er nå?

Da har jeg i hvert fall lært at jeg skal måle OG til neste gang :)

Hva tjener jeg på å vente ett par dager til? Synes ølet er litt grumsete dog, men mulig det skal være slikt. Lukta er brukbar.

(OG-FG)/7,5. Det er nært nok for oss som hjemmebryggere flest. Noen henger seg såklart opp i andre ting enn andre og går grundig til verks for å finne ut av alkoholinnhold, men det er mer enn godt nok for min del, og revnende likegyldig for meg om ølen EGENTLIG er 5,8% 6% eller 6,2%. Så lenge en har en viss peiling er jeg fornøyd :)

Tilbake
Topp