Gjæring: Lite aktivitet - grunn til bekymring?

Hei

Brygget mine første edle dråper i går, American pale ale. Veldig morsom prosess, men veldig kjedelig å se at det ikke er aktivitet i gjæringslåsen. Brukte tørrgjær til dette (Fermentis Safale US-05). Hadde det så i gjæringskaret, satte på alt av gjærlås o.l. Likevel ser jeg ikke noen tegn til at gjæringen går aktivt. Hadde vørteren i gjæringskaret ca. kl. 2115 i går kveld.

Noen forslag til hva jeg kan ha gjort galt? Eller er jeg bare litt overbekymret her? Mener at jeg luftet vørteren tilstrekkelig etter avkjøling, selv om den sikkert kunne ha blitt luftet litt mer. Hvis det er relevant så er skumdannelsen akkurat nå minimal, er bare et lite lokk over toppen.

Håper noen har forslag til hva dette kan være! :)

Du er nok bare litt overbekymret ja  ;) Vent litt til og se!
Hva var OG og hvor mye gjær brukte du? Hva var temperaturen på vørteren når du tilsatte gjæren?

OG var på 1,036 (er oppført på ca. 1,045 - 1.050 på den oppskriften jeg brukte). Grunnen til dette er vel kanskje at skyllingen gikk vanvittig raskt, fordi jeg fikk ALT for stor gjennomstrømning av både skyllevannet og vørteren til kjelen (brukte her ca. 15 min, mot det anbefalte som er 45 min - 1t 30 min). Må vel modifisere dette til neste brygg. Når det gjelder gjær brukte jeg hele pakken, altså 11,5 gram. Det sto på pakken at dette var nok til 20-30 liter vørter. Temperaturen på vørteren når gjæren ble tilsatt var ca. 22 °C.

Da har du brukt nok gjær hvis du ikke hadde mer enn 30 liter vørter da... men det kan gjerne ha litt med skyllingen å gjøre. Men vent litt til og se hva som skjer!

Høres egentlig ut som om alt er helt normalt... Det tar som regel noen timer før du ser aktivitet, og det hadde jo ikke gått mer enn 16 timer da du postet spørsmålet. Hvis det da er skumdannelse på ølet, er alt antakelig i den skjønneste orden.

Tilbake
Topp