Gjæring prosess - AMUNDSEN APOCALYPTIC THUNDER JUICE

Mmandersson

Norbrygg-medlem
Hei

Har brygget denne og alt gikk bra, traff OG1070 ( rekommandert 1064 - 1068) Så det hva ikke langt ifra, Men gjæringen tar ikke av! små putret i 4 dager og nå har det neste stoppet. Hvordan har deres gjærings prosess hvert?

Brukte US-05, la det trekke i 20 graders vann innen jeg helte det opp.

Er redd at jeg har gjort noe feil.
 
Er det gjærlåsaktivitet eller måling av SG som får deg til å si at det ikke tar av? Hva er gjæringstemperatur?
 
Det plopper ikke i gjærlåsen. Hva gjør jeg?


Slapp av, det er antagelig ikke noe galt. Sjekk disse punktene:


  • Vent. Det kan hende gjæringen ikke har kommet i gang. Det tar tid før det begynner å ploppe, opp mot to døgn.
  • Sjekk om du har væske i gjærlåsen. Bruk utblandet Star San.
  • Sjekk at propper, lokk, gummipakning og annet på gjæringskaret er tett. Hvis det er utett, kan gassen forsvinne andre veier.
  • Se etter skum på toppen av vørteren. Dette kan sees fra utsiden av gjæringskaret som et kremfarget lag. Over tid fester restene av dette laget seg langs veggene og blir merkbart mørkere.
  • Skal du være helt sikker på at det gjærer må du ta en SG-måling med et hydrometer. Er tallet lavere enn da du målte OG kan du med sikkerhet si at det gjærer.
 
Her om dagen lurte jeg meg selv til å tro at det var stopp i aktiviteten. Det var væske i gjærlåsen men akkurat så lite at det ikke var mulig å se luftglippa på toppen som CO2 kunne vandre fritt forbi uten at det ble et "plopp".

Når det er sagt; gjærlås burde heller sees på som et av mange vurderingsparametre, ikke absolutt.
 
Hei

Takk for god informasjon.

Har et SS brewing stål gjæringskar så jeg ser ikke noe. Men når jeg trykker lett på lokket så kommer det luft i gjæringslåset. Så jeg tror det er tett. Men skall prøve og sjekke SG måling når jeg kommer hjem og se om den har blitt noen forandring.
 
Du kan jo også sjekke holdbarhetsdatoen på gjæren, om emballasjen ikke allerede er på vei til nærmeste søppeldynge. Hvor mange pakker brukte du?
 
Kanskje det går bra nå er SG på 1020 ich. FG skall være 1017-1019. Imorgen har det 1 av 2 uker av gjærings tiden.
 
Tilbake
Topp