Gjæring roet seg ned lit vel raskt...

Hei
Jeg brygger mitt første øl, en hvete-IPA, på nyinnkjøpt BeerBrew 30 v3. Mener at alt gikk smooth, og de første tre dagene gjæret det så det var en fryd å se på, det nærmest freste i vannlåsen :) Etter de tre dagene ble det helt stille... Det kan hende at det plopper en gang innimellom, jeg har ikke tatt meg tid til å observere "ungen" i timesvis. Er dette normalt, eller i det minste relativt vanlig eller er det grunn til bekymring?
Jeg trøster meg selv med at det gjorde seg ferdig med mesteparten av gjæringen i starten, siden det gjæret så heftig, men jeg vet ikke jeg... Noen med erfaringer?

Det er ikke uvanlig at stormgjæringen er over etter et par dager. Gjæren driver nok og jobber fremdeles og rydder opp etter seg selv om det ikke bobler så mye lenger. Den beste måten å måle fremgangen på er å ta SG målinger med hydrometer for å se om gjæren fortsetter å spise opp sukkerstoffer. Jeg ville ikke bekymret meg i det hele tatt og latt den være helt i fred ihvertfall en uke til før jeg begynte å tenke på om den kunne være ferdig.

Er i samme situasjon selv, stout med wlp004 har vært rimelig avslappet etter 2-3 dager med fullt kjør. Tar det med ro og måler SG etter 7 dager før jeg blir bekymret.

Som profetene her inne sier, plopping i gjærlåsen er ikke en god indikator på aktivitet. De fleste gjærtypene gjør seg ferdig med stormgjæringen de første 24-48 timene. Etter det rydder gjæren opp og tar livet med ro. Den støvsuger litt, rydder i kjøleskapet, pusser vinduene og sorterer rotet i boden og alt det der.

Jeg pleier å måle SG etter 7-8 dager, da er som regel verdiene nede på godkjente FG-verdier. :)

Er nok ingen grunn til bekymring. Selv lukker jeg døra til gjæringsskapet, og åpner den ikke før det har gått 2 uker for ale, og 4 uker for lager.
Har igrunn et veldig avslappet forhold til de forskjellige fasene av gjæringsprosessen, og stoler på
at arbeidsstokken jeg har engasjert utfører gjæringen ihht. kontrakt ;) For å hjelpe på arbeidsmoralen stiller jeg inn klimaanlegget og legger igjen litt O2 og næring.

Tilbake
Topp