gjæring/skum

Hei.
sliter litt med å få i gang gjæringen, gikk et par dager før det begynte å skje noe, når det omsider startet gikk det bare en lita stund før det stoppet, nå skjer ingenting i gjærlåsen. tok av lokket for å se om det boblet i vørteren der boblet det litt men ingen stor skumdannelse, ser noen sier det kan bli 2-3 cm med skumdannelse. det lukter gjær i hele kjelleren. hører med til historien at vørteren stod litt for kaldt de første dagene, den viste en temp på 17,9 grader, skal gjære på 20 grader. Fikk et tips av en bekjent om å sette gjæringskaret i badekaret med varmt vann i en halv times tid. Det startet gjæringen men stoppet igjen etter ca. 10 timer. Det er ikke lekkasje rundt lokket, noen tips? bør jeg tilsette ny gjær?
 
For å være ærlig så aner jeg ikke hva det er. Målte OG før jeg satt på gjæring, den målte 1045, i følge oppskriften skulle den være 1046.
Traff rimelig godt der.
 
Nå her jeg lest meg litt opp her. Jeg må måle SG for å finne ut om det er noe aktivitet i gjæren. Har hørt det skal skumme i gjæringsdunken, men det er visstnok mest under stormgjæring, pr i dag er det ikke noe skum men jeg ser en brun ring rundt et par cm over gjærsatsen så det tyder vel på at det har vært skum der eller?
 
Bra, da kan jeg sikkert bare slappe av, forstår det slik at SG målingen skal være noe lavere enn OG. Stemmer det at jeg kan starte flaskingen når FG er på ca 1010?
 
Tydelig at ting skjer,SG viser ca 1020, OG var på 1045, bør kanskje kunne regne med å lande på litt under 1010 da med tanke på at det kun har stått i 5 dager. dristet meg til å smake på, ingen usmak men minte meg om flatt øl og da er jeg på riktig spor.
 
Tilbake
Topp