Gjæring temp osv

sl0wm0

Norbrygg-medlem
Sikkert mange poster på det men. Satte en jule øl den 28 å tok i forigårs en måling 9.1 å i går 10.1 ikke forandring på sg å sg er litt høy . Men jaja tenkte jeg. Tok da bøtta ut av gjær skapet som har holdt 12° men når jeg da setter den på kjøkken bordet klar til tapping i morgen begynner gjør låsen å jobbe igjen. Noen som har noen tanker burde jeg nå la den stå i rom temp å gjøre seg ferdig eller? Beklager men litt nybegynner..

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

som @RETBergen sier så er det litt lite info, meeeen:
Når du tar gjæreingsbøtten ut av et skap som holder 12° og ut i romtemperatur så vil CO2 frigis fra ølet og det kan begynne å boble litt.
Det kan også være gjæren som starter å jobbe igjen når det blir varmere. Du kan vel måle SG igjen?

Jeg antar at kjøkkenet ditt holder mer enn 12C. Du har tatt ølet ut av en kald omgivelse og satt den inn i en varm. Da vil den frigjøre co2. Det er ikke tegn på gjæring.

Gjort d akkurat fikk faktisk ca 1014 å skulle ende på 1016 så jaja.. Så da blir d forhåpentligvis "påskeøl" om en mnd eller to ☺️ men tenkte mest på d med at man gjærer på 12 så skal du jo ut i rom temp om d har noe å si angående smak osv for d bør jo stå over natta så bunnslam får lagt seg

Skjønner Miguel. Men i teorien kan man vel Kinda kickstart gjær igjen ved å øke temp? Eller har jeg missforstått helt?

Skjønner Miguel. Men i teorien kan man vel Kinda kickstart gjær igjen ved å øke temp? Eller har jeg missforstått helt?

Blir vel ikke en kickstart, men kanskje en dytt. Men uansett, hvis du målte stabil SG så "skal" den være ferdig. Men mål igjen hvis du er usikker. Bedre å måle ei flaske svinn enn å gå rundt og lure.

Sant sant som. Jeg skrev litt over her så målte jeg nå å fikk 1014 av fg som skulle være 1016

Du vet aldri hva FG blir før du har nådd FG. Så det at den ble 1.014 er helt korrekt. FG skulle bli 1.014 gitt alle parameterne :)

Traff på OG å mengde liter så hadde håpet å truffet på fg å da

Tilbake
Topp