Gjæring under trykk

Patrick92

Norbrygg-medlem
Første runde med gjæring under trykk med W34/70 på ca 1 bar.

den har ligget på 1 bar en stund, spunding ventilen slipper ikke ut noe lenger og trykket faller på tanken. Ca 0.6 bar nå.

stått til gjæring ca 7 dager.

Skal man alltid ha CO2 stående på for å opprettholde trykket, eller skal gjæren klare dette selv?
Står på Brewtools F100 hvis det har noe å si.
 
Kan det ikke være at ølet bare tar opp karbonering om han ikke har co2 koblet til tanken?...
 
Hvis du gjærer under trykk, vil jo ølet være karbonert til det du setter spunding-ventilen til. Trykket skal ikke synke når gjæringen avtar, da har du garantert en CO2-lekkasje.

Med mindre du da har senket temperaturen (selv om jeg ikke regner med at du har startet cold-crash allerede): Kjøligere væske tar opp i seg mer gass, og dermed vil trykket synke. Derfor setter jeg alltid på bittelitt trykk på FermZillaen når jeg coldcrasher, for selv om disse karene skal tåle 2,4 bar overtrykk, tåler de ikke undertrykk, da imploderer de.
 
Hvis du gjærer under trykk, vil jo ølet være karbonert til det du setter spunding-ventilen til. Trykket skal ikke synke når gjæringen avtar, da har du garantert en CO2-lekkasje.

Med mindre du da har senket temperaturen (selv om jeg ikke regner med at du har startet cold-crash allerede): Kjøligere væske tar opp i seg mer gass, og dermed vil trykket synke. Derfor setter jeg alltid på bittelitt trykk på FermZillaen når jeg coldcrasher, for selv om disse karene skal tåle 2,4 bar overtrykk, tåler de ikke undertrykk, da imploderer de.
Spunding ventilen boblet da trykket var på ca 1 bar, sjekket dagen etter, da var det ca 0.6 Bar da boblet det ikke. Spunding ventilen er innstilt på 0.9-1 bar. Høres litt ut som jeg har en liten lekkasje ett sted.

Ikke senket temperaturen enda, tenkte å tilsette 0.75 bar da jeg senker temperaturen for å kompensere med trykkfall ved at temperaturen synker.
 
Vet ikke hvilken spunding ventil du har, men jeg kan si at jeg har denne fra Bryggselv, og den, i alle fall min, klarer ikke holde samme trykket under hele gjæringsforløpet, når det virkelig stormgjærer må jeg ha større åpning enn hva "1 bar" tilsier. Når gjæringa da avtar og det ikke lenger er noe problem for spundingen å ta unna den lille CO2'en som kommer fra ølet vil den synke godt under 1 bar.
 
Sist redigert:
Vet ikke hvilken spunding ventil du har, men jeg kan si at jeg har denne fra Bryggselv, og den, i alle fall min, klarer ikke holde samme trykket under hele gjæringsforløpet, når det virkelig stormgjærer må jeg ha større åpning enn hva "1 bar". Når gjæringa da avtar og det ikke lenger er noe problem for spundingen å ta unna den lille CO2'en som kommer fra ølet vil den synke godt under 1 bar.

Gikk over til KegLand sine plastventiler rimelig kjapt etter jeg testet en slik som du har - min ventil lakk iallefall og syns de også var vanskelig å stille inn. Har aldri hatt problemer med lekkasje etter det.
 
Vet ikke hvilken spunding ventil du har, men jeg kan si at jeg har denne fra Bryggselv, og den, i alle fall min, klarer ikke holde samme trykket under hele gjæringsforløpet, når det virkelig stormgjærer må jeg ha større åpning enn hva "1 bar". Når gjæringa da avtar og det ikke lenger er noe problem for spundingen å ta unna den lille CO2'en som kommer fra ølet vil den synke godt under 1 bar.
Har Brewtools sin spunding ventil, oppsett med F100.
Har også demontert ventilen, og smurt den opp, trykket falt ganske greit over natta da også etter at jeg satt på 1 bar med Co2.
1634114634238.png

Da høres det litt ut som at gjæringsforløpet har endt og jeg må tilsette trykk selv, takk! :)
 
Gadd ikke lage en egen tråd, men denne var faktisk ganske smart: https://brewshop.no/produkt/utstyr/gjaering/utstyr-til-gjaering/spundy-compact-spunding-valve

Litt mer elegant enn rallemikket som Kegland selger. Dert tar vel uansett ikke lang tid før de har kopiert denne...

Vis vedlegget 56176
Å rakke ned på noen ser ut til å være din greie, si hva du vil om kegland, men å ville lage gode produkter, "stjelt" eller ei, så prøver kegland å faktisk levere produkter som brukere ønsker.
 
Tilbake
Topp