Gjæringsdunk lekker!

Bernts skrev:
Sheephouse skrev:
Jeg er ikke så fornøyd med bryggselv nå. Det er lengesiden jeg har møtt en så uinteressert selger! Jeg sa til ham at  jeg var ny, og at jeg lånte utstyr fra en venn sin far. Jeg sa også at jeg trengte en gjæringsbøtte. Hvorfor gir de meg ikke ett ark med instrukser?

Her syns jeg du gir Bryggselv ufortjent tyn.
Det er lov å gjøre en liten innsats selv også for å finne ut hvordan basic utstyr virker!.
Dette blir litt som å kjefte på en skoselger for at de ikke har opplyst om at du må tre lissene på skoene før du bruker de.

Det er alltid dumt når det lekker fra gjæringskar, til neste gang kan jeg råde deg til å fylle det opp med vann først, da kan du oppdage evt lekkasjer før du har vørter på dunken.
Forstå at det er veldig frustrerende at de ikke informerer om småting. Men når det ender opp med at jeg har en sjanse for å ødelegge ingredienser for 450kr så er det bittert at det er der svikten ligger.
Hadde han vært litt på når jeg var i butikken hadde det kanskje ikke skjedd. Men det er bak meg, nå håper jeg ølet blir bra:)
Jeg hadde sjekket med vann, brukte det som vaskekar.

Ølet vert stort sett bra uansett kor mykje feil du gjer. Det er i det heile ganske fantatisk. Men å smake på sitt fyrste etter å ha brygga ti, det vil eg fråråde..!

Sheephouse skrev:
Kan det være at når jeg åpnet lokket så kom det mer oksygen oppi bøtta og at det er derfor den ikke bobler?

Dette er vel så enkelt at det må byggja seg opp litt trykk som gjer at det vil bobla i gjærlåsen.  Lokket må også vera tett på for at evt. trykk skal gå ut gjæringslåsen.      Og om det ikkje gjer det så er det heller ikkje nødvendigvis noko krise - det plar oftast å gå bra og det blir oftast godt øl.  Dei fleste som startar å bryggja blir jo ganske så overraska over kor godt øl dei kan laga.

Tror ikke du finner noen som sender med et ark med instrukser til hvordan krana skal festes på gjæringskaret...

Skjønner at det er kjipt at det lekker, men bare du er nøye med rensligheten når du flytter over til nytt kar er faren for infeksjon minimal.

Har kjøpt mange titalls av den kranen som er omtalt her, noen var tette andre var lekk fra dag 1.
Gikk over til kran fra Jula, http://www.jula.no/kran-669026 Denne har pakning på innsiden og utsiden, mao man må sterilisere litt mer. Kranen er også endel kraftigere.
Ulempen med denne er at den ikke kan roteres.

Etter at jeg gikk over til kranen fra jula så har jeg ikke hatt en eneste lekkasje. Skrubbing av murgulvet i kjelleren tilhører fortiden.

Tilbake
Topp