Gjæringskar

Jeg lurer også på dette. På bryggeriet vårt har vi en stadig hyppigere utskiftning av gjæringskar, noe som etter hvert blir kostbart og i tillegg en flaskehals på produksjonen når ingen godkjente kar er ledig. Vi har ofte en relativt stor produksjon på 2-3 100-liters batcher i uka fordelt på 2 60-liters kar og kjøper nye kar omtrent to ganger i året. Da har noen av de gamle kanskje en ripe eller to innvendig, men ingen store synlige skader. Jeg etterlyser litt informert viten om nødvendigheten av å bytte gjæringskar. Finnes det ingen forskning på infeksjonsrisiko ved ripete gjæringskar utover jungelord og magefølelse?
 
Hjelpes, har brygget tre år i samme europris spanna og ser ingen problem med det. Hvorfor bytter dere kar egentlig? I bunn av alle europris kar er det i midten en liten krans etter støpinga. Da skulle det jo vært infeksjon i hver batch i alle europriskar. Hadde det vært meg hadde jeg byttet om det var problem med infeksjon, og det kunne relateres til kara.
 
Jeg har aldri forstått dette med å bytte gjæringskar med jevne mellomrom. Riper i plasten, hva så? Desinfiseringsvæsken kommer vel til der like godt som andre steder i karet. Jeg kan ikke skjønne hvordan bakterier kan klare å gjemme seg for surt vann (Star-San) i riper i plasten. Her tror jeg det er mye synsing ute og går, og det tror jeg inntil noen viser meg en studie som viser at jeg tar feil.
 
Jeg testet å putte karet i oppvaskmaskinen for et par dager siden. Virket lovende. Tok ut overdelen så passet det perfekt.
Ikke mye som kan overleve en runde inni der vel?
 
Jeg testet å putte karet i oppvaskmaskinen for et par dager siden. Virket lovende. Tok ut overdelen så passet det perfekt.
Ikke mye som kan overleve en runde inni der vel?

På en vanlig oppvaskmaskin er vel max temp. 65 grader, så det tar en del bakterier ihvertfall. Det blir ihvertall rent. En runde med Star-San rett før bruk så skulle det være trygt. Takk for tips, har ikke tenkt over at gjæringskar får plass i en vanlig oppvaskmaskin.
 
Jeg ønsker meg gjæringskar i rustfritt stål. Tenker innmat på vvb kan fungere, men har ikke mål. Må passe i gjæringsskapet og ikke være mindre enn 30l. Med rf så kan man sette inn kraner, thermowell og andre ting man måtte ønske. Kan vaskes med "alt" av vaskemidler.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tilbake
Topp