gjæringskontroll/tempkontroll med liten formfaktor

Ok, litt crap tittel, klarte ikke helt å formulere det jeg ville frem til.
Men spm er: Jeg har en altfor liten leilighet, og ikke noen egen bod inntil videre. Slik det er nå er jeg pent nødt til å gjære i romtemp. Jeg vet man kan modde frysere, kjøleskap, bygge noe svære bokser og herje og styre, men hvorfor i alle granskauens dager finnes det ikke noe som tar opp omtrent samme plass som et 30L gjæringskar som makter å kontrollere temperaturen inni beholderen? Jeg innser at det selvsagt ville ta *litt* mer plass enn karet, men det må da være mulig å få tak i noe som kan romme ca 25L vørter og ha en viss temperaturkontroll (elektronisk sådan) uten at det tar opp halve huset? (a la et lite vinskap som er dimensjonert slik at det akkurat er plass, feks) Er det noen som har noen ideer eller forslag? jeg har ikke plass til å gønne på med vann og isbad og bytte ut fryste flasker daglig, osv osv. Synes det er rart at jeg ikke har kommet over et produkt som ligner på det jeg beskrev.

Du får apparater du setter oppå gjæringskaret som har et kjøleelement på pinne som er nedi gjæringskaret. Husker ikke hva det heter. Men hvis du leser Zymurgy eller BYO så er det støtt reklamer for de der.

Når jeg ikke har plass i gjæringsskap setter jeg en bøtte i det kaldeste rommet jeg har og pakker det inn i et varmeteppe som jeg styrer med en STC-1000. Da får jeg temperaturkontroll oppover og sørger for at omgivelsestemperaturen er lav nok til at fravær av varme fører til at det går nedover. Nå er det jo ganske mye lettere å varme opp enn å kjøle ned, men kanskje du kan får STC til å styre en liten pumpe som pumper kjølevann i noen rør du har rundt bøtten ?

Du får apparater du setter oppå gjæringskaret som har et kjøleelement på pinne som er nedi gjæringskaret. Husker ikke hva det heter. Men hvis du leser Zymurgy eller BYO så er det støtt reklamer for de der.
Lurer på om det var en tråd for litt siden der noen ville montere et peltier element rett i en bøtte for å kjøle ned..

Zymurgy? Den var ny. Men det du sier der høres jo helt midt i blinken ut. Det må jeg nesten forske litt på tror jeg. Jeg trenger bare å få ned tempen til rundt 18 grader, så er jeg happy. Blir fort litt varmt i det indre bodrommet der ting står (er det eneste stedet jeg har noen som helst mulighet til å ha det)

Når jeg ikke har plass i gjæringsskap setter jeg en bøtte i det kaldeste rommet jeg har og pakker det inn i et varmeteppe som jeg styrer med en STC-1000. Da får jeg temperaturkontroll oppover og sørger for at omgivelsestemperaturen er lav nok til at fravær av varme fører til at det går nedover. Nå er det jo ganske mye lettere å varme opp enn å kjøle ned, men kanskje du kan får STC til å styre en liten pumpe som pumper kjølevann i noen rør du har rundt bøtten ?

Ja metode 1 funka sånn passe når det var kaldt, men når det blir for varmt er jeg rimelig screwed ;) Jeg har lite lyst til å styre med rør og kjølevann, jeg er notorisk dårlig på så handy ting ;)

Zymurgy er ei bryggeblekke som BYO, bare at man må melde seg inn i AHA for å få den.

Koster jo sikkert noe å få noe sånt sendt til norge, men konseptet høres jo bra ut for de med begrenset plass.

Sist redigert:
Hvorfor ikke bare vinskap? De har jo temp kontroll til en viss grad.

Joda det er noe jeg har vurdert, men har da kun plass til et vinskap som er litt bredere og dypere enn gjæringskaret i seg selv, så det blir sabla begrensa hva jeg kan få fiksa. I tillegg til at det er vanskelig å vite dybden og bredden innvendig når man skal se litt på hva som finnes der ute.

Evt så kan du jo gå for et kjøleskap i halvstørrelse. Jeg har to hvor det akkurat går et kar inni, men de bygger jo litt ifht selve gjæringsdunken. Du kan evt gjøre noe ut av det og tapetsere det så det ikke ser så kjøleskapsaktig ut. Hvis det ville vært en option og du bare tenker på footprinten så kan du sette to oppå hverandre, selv om det kanskje ser litt massivt ut. Billigere enn brew-jacket, men tar mer plass. To ved siden av hverandre gir deg mer hylle/bordplass der du bor. Eller ett for den saks skyld, jeg ble opphengt i to.

Edit: 3300 før tull og avgifter, fytti satan.

Et lite kjøleskap er ingen dum investering. Du kan jo ha øl i det når det ikke er noe til gjæring, og ev. bygge kegerator senere.

Mye fint på finn.

Evt så kan du jo gå for et kjøleskap i halvstørrelse. Jeg har to hvor det akkurat går et kar inni, men de bygger jo litt ifht selve gjæringsdunken. Du kan evt gjøre noe ut av det og tapetsere det så det ikke ser så kjøleskapsaktig ut. Hvis det ville vært en option og du bare tenker på footprinten så kan du sette to oppå hverandre, selv om det kanskje ser litt massivt ut. Billigere enn brew-jacket, men tar mer plass. To ved siden av hverandre gir deg mer hylle/bordplass der du bor. Eller ett for den saks skyld, jeg ble opphengt i to.

Edit: 3300 før tull og avgifter, fytti satan.

Ja det som er så kjipt er at jeg har lett som bare det, men jeg finner ingenting som passer. De fleste minikjøleskap er ikke dype nok. Gjæringskaret er vel 37 cm i diameter eller noe, pluss et par cm til med kran og ikke minst gjærlås i høyden. Fant du dine på finn eller hva slags skap er det?
klarer jeg å rote meg fram til et som passer inni boden der så blir jeg happy som pappy.

Jeg antar at dine gjæringskar er tilsvarende mine, helt vanlig europris-aktige. Og det er trangt i kjøleskapene i høyden, men det går akkurat. Tror mine er kjøleskap ca 85Cm høyde,kompressoren bygger inni der så egentlig er det ca 20 cm i høyden som ikke brukes. Bredde går uansett med mindre det er et tight innbyggingskjøleskap. Gjærlåsen hos meg står ofte skevt siden det ikke er full plass i høyden. Du kan også evt varme oppgjærlåsen og bøye den slik at den ligger horisontalt, men med delen som skal nedi karet og tuppen fortsatt er vertikale.

Og ja, alt mitt er fra finn.

jeg får måle opp skikkelig og se hva jeg har plass til. Kan være jeg kan skvise inn et lite kjøle eller vinskap. Takk for gode tips

For sammenligning.
Dette er "standard" halvskap, som jeg kaller det. Cluet er å vente på noe på finn uten fryseboks øverst, og de er det lengre mellom. Dette kar et er fra en eller annen bryggesjappe. Europriskarene er litt høyere så da vil gjærlåsen stange i taket.

Som du ser så er det kompressoren som gjør at det er mye luft i bunn. Kanskje plass til 5-liters-dunk hvis du vil splitte noe.dill.jpg

Måtte jo blitt noe sånt som er mest sannsynlig for min del. Som du sier, litt lengre mellom de uten fryseboks men får følge med. Må bare måle opp og se om jeg får skvisa inn noe sånt :)

Tilbake
Topp