Gjæringslås

Tilsetter det før/under koking. Etter jeg begynte med det har jeg gått vekk fra blow off-tube og tilbake til vanlig gjærlås :)

Tja, jeg tilsetter alltid litt under oksygenering (akvariepumpe), men slik så dunken etter å ha stått i 4 dager (WLP530).

wlp530-jpg.13073


Som dere ser bruker jeg ikke gjærlås de første dagene (og ikke alltid senere heller).
Like greit når det kan gå slik.
 
Slenger meg på denne tråden.
Har en apa under stormgjæring nå med starsan i gjærlås. Problemet er at gjærlåsen blir blåst tom hvert 20 min. Er det mulig å bruke vanlig vann evt kokt vann i stedet i gjærlåsen. Ser ikke at det skal være noen fare for at vann kommer ned i karet pga av trykket.

Tror også at vanlig vann vil holde seg lenger i gjærlåsen siden det ikke skummer over slik som starsan. Da det fort kan være litt støv i rommet jeg gjærer i har jeg ikke lyst på tom gjærlås
 
Jeg bruker kun kaldt vann fra springen. Aldri hatt noe problem med det. Har på de siste batchene begynte å åpne lokket litt på den ene siden av gjæringskaret, med gjærlåsen fortsatt i, for å lette litt på trykket. Lukker lokket skikkelig etter et par dager, når stormgjæringen er over. Funker topp for meg.
 
Tilbake
Topp