Gjæringstemperatur Saison

Aasberg

Norbrygg-medlem
Har en saison til gjæring. Den har nå stått på 21 grader i 8 dager og gjæret fra 1052 til 1006 med Danstar Belle Saison tørrgjær. Har lest på forumet at det er normalt å øke temperaturen mot slutten av gjæringa når man brygger saison. Synes min har gjæret godt over det jeg hadde sett for meg, er det da noe poeng med å øke temperaturen?

Det er vanlig ved mange belgiske bryggerier å øke gjæringstemperaturen til nesten 30c! Når de gjør det derimot, det er jeg ikke sikker på. Det står en artikkel fra Gahr, inne på medlemssidene(Det lille ekstra(. Den er ganske så bra og forteller alt du trenger å vite om saisonbrygging. Men for å lese den trenger du å være medlem. :)

Det er noen saison - gjærtyper  som stopper opp, de gidder ikke mer og tar seg en pause for å så fortsette en stund etterpå.

Det er mange som bruker en stigende temperaturkurve gjennom gjæringsforløpet for å unngå at den skal ta seg pause.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Miguel skrev:
Det er noen saison - gjærtyper  som stopper opp, de gidder ikke mer og tar seg en pause for å så fortsette en stund etterpå.

Det er mange som bruker en stigende temperaturkurve gjennom gjæringsforløpet for å unngå at den skal ta seg pause.

Så da trenger ikke jeg å bry meg om å øke temperaturen?

Jeg har dessverre ikke erfaring med belle. Så jeg vet ikke. Men mener å ha lest at denne er veldig mye snillere enn dupont, som tar seg en pause. Kan ikke huske å ha lest noe om at folk har gjæret belle på en spesielt høy temp mtp pause. Men du kan jo google den, folk liker den, finner sikkert masse erfaringer.

Grunnen til å øke temperaturen i en Saison er for å fremheve gjærens aroma og smaker, det er dette som gjør en Saison spesiell.

Ifølge det jeg har lest så er det kun en spesiell White Labs saison gjær som pleier å stoppe opp, tror det er WLP565 men husker ikke sikkert.

Jeg har brukt Danstar sin, og er veldig fornøyd med den. Jobber ekstremt raskt og godt, ølet jeg lagde fikk veldig mye skryt.

/mtv skrev:
Grunnen til å øke temperaturen i en Saison er for å fremheve gjærens aroma og smaker, det er dette som gjør en Saison spesiell.

Ifølge det jeg har lest så er det kun en spesiell White Labs saison gjær som pleier å stoppe opp, tror det er WLP565 men husker ikke sikkert.

Jeg har brukt Danstar sin, og er veldig fornøyd med den. Jobber ekstremt raskt og godt, ølet jeg lagde fikk veldig mye skryt.

565 er visstnok notorisk kjent for dette. Men du finner WY også som gjør dette, nå husker jeg ikke hvilken det var.

De fleste smakene er unnagjort i løpet av noen få dager. Temperaturprofilen de første 72 timene (ish) er det som definerer hovedtyngden av smaken fra fermenteringen.

Hmm. Jeg trodde man økte tempen på Saison for å fremheve gjærens egenskaper. Ganske sikker på at jeg hørte det på Brew Strong podcasten til Jamil Zainasheff og John Palmer. Der snakket de spesifikt om å vente med å øke tempen til etter de første dagene, pga der fikk man frem "feil" egenskaper.

Hvis samme metode gjelder som for andre typer gjær (f. Eks. Belgisk) så holder man temperaturen lav i starten for å redusere gjærens smakspåvirkning på ølet. Man hever deretter temperaturen i det stormgjæringen begynner å avta for at prosessen ikke skal stoppe for tidlig. Gjæren produserer mer smak på høy temperatur, men mot slutten av prosessen har det visst mindre å si, og kan ofte være en nødvendighet for å nå riktig fg.

Hvis du derimot vil ha de smakene gjæren produserer, kan du holde en høyere temperatur hele veien

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Lav temp i begynnelsen av gjæringen er først og fremst for å minske produksjonen av fuselalkoholer.

Tydeligvis litt uenighet rundt dette temaet. Men min saison har nå stått til gjæring på 21 grader i 11 dager og har gjæret ut godt, så da lar jeg den stå på samme temp til flasking på tirsdag.  Men, hvis jeg ikke ønsker et klart resultat, er det da grunn til å sette den kjølig før flasking?

Miguel: Er det ikke igjennom uenighet og diskusjon man erverver ny informasjon og blir mer opplyst?

Så vidt jeg husker fra podcasten så foreslo de å begynne gjæringen på 20 og så etter noen dager øke tempen. Det er sikkert for, som Gahr skriver, å minske produksjon av fuselalkoholer. Jeg tester dette nå faktisk. Sist jeg brygget Saison, så lot jeg temp stige tidligere.. Håper på et enda bedre resultat nå :)

Jo selvsagt. Men jeg kunne ikke lese noe motstridende i tråden. Jeg editerte et innlegg, mente jeg gjorde det fort men du var kanskje raskere til å lese det først.

Sist gang jeg brygget med den gjæren, så gjorde jeg ingen "cold-crash" og da ble det veldig mye gjær igjen i flaskene. Det står at den også ikke flokkulerer så lett (http://www.danstaryeast.com/system/files/pdfs/tds-belle-saison-english_0.pdf), så jeg ville nok gjort det for å redusere gjær mengden i flaskene litt.

Hmm. Jeg har gjæret med denne gjæren nå på 26 grader.  ;D
Jaja vi får se. Skal flaske i morgen.

Jeg har brygget med wlp400 før på 25 grader. Det ble godt men jeg synes ikke det ble noe skikkelig saisonpreg over det.

Du har jo tid til, hvis du har mulighet til, å kjøle ned før imorgen da. Jeg synes gjæren ga en veldig god øl med masse smak og aroma. Fikk masse skryt for ølet.

Min Saison har nå stått til gjæring i 14 dager og FG er 1004. Dette er vel ganske lavt. Bli dette bra, eller burde jeg tilsette kunstig søtning så det ikke blir for tørt?

Tilbake
Topp