Gjæringstemperatur

Mc.

Norbrygg-medlem
Satte en arrogant bastard light versjon og en Scottish export i går ettermiddag. Satte temp i rommet på 20. I dag er temperaturen i rommet fremdeles 20,men begge dunkene holder nå 22. Skal jeg sette temperaturen i rommet til 22 også for å unngå at temperaturen synker i gjæringskaret når stormgjæringa gir seg? Gjærer med US-05 på begge brygg.

Er nok best. Da spørs det bare om jeg må stå opp hver time i natt for å sjekke.

Egentlig så må du det, ja:). Jeg har angret et par ganger på at jeg ikke gjorde det. Når temperaturen har sunket, kan det være for seint - men 05 er vel ikke så ømfintlig. Hadde vi snakket om de mer fintfølende belgierne, hadde jeg ikke tatt sjansen. Belgiske munker sjekker på natterstid, også, har jeg lest.

Men du hjelper deg vel godt med å følge med på hvor langt ned ølet har gjæret.

Sjekket morgenen etter. Tempen på ene karet hadde sunket til 20 mens det andre lå på ca 21. Temp i rommet var 19 grader. Satte opp termostaten på 21 grader og satser på at mildværet holder fremover.
Har alltid fått god utgjæring med US 05 så det skal nok gå greit.

US05 lager vel fusel når tempen går såvidt over 20 leste jeg nettopp, har nok erfart det selv også.
Lar Ingen øl gå serlig over 18 grader, rom tempen er da mye lavere under de heftigste gjæringen.

US05 lager vel fusel når tempen går såvidt over 20 leste jeg nettopp, har nok erfart det selv også.
Lar Ingen øl gå serlig over 18 grader, rom tempen er da mye lavere under de heftigste gjæringen.
Håper på det beste.
Vil ikke ha alkoholsmak på ølet. Blir det det så har jeg lært noe nytt . - På den tunge måten ....

Tilbake
Topp