Gjærlås

Hovedgjæringen er nok ferdig, ja. Jeg ville dog latt brygget stå i noen dager til (inntil en uke) før jeg hadde tappet på flasker eller fat, så gjæren kan gjøre seg "helt" ferdig; f.eks. redusere mengden med diacetyl i ølet. Hvis OG var 1040 og målingen nå viser 1010, er det mer enn 3% alkohol i brygget. Praksis varierer litt, men en relativt vanlig formel for beregning av alkohol er (OG-FG)/7,5, hvilket i ditt tilfelle altså vil gi en prosent på ca. 4. Dette er vel og merke bare en beregnig (konstanten varierer fra brygger til brygger), men funker greit for oss hjemmebryggere.

Gahr
 
Etter mye planlegging og innkjøp satte vi i går vårt første brygg  (bilder kommer snart!!)  ;D ;D ;D

Ser at det her diskuteres gjærlås eller ikke gjærlås....vi satte i alle fall gjærlåsen på plass i går, fylte den med StarSan og nå plopper det i vei....
Mengden StarSan i låsen har minket mye og jeg har etterfylt en gang og ser at det fortsetter og minke.
Lurer på om jeg skal fortsette med denne etterfyllingen eller hva ?
Regner med at den rød plasthetta IKKE skal sitte på under gjæringsprosessen?

Plop plop ...
 
Det har ikke bæst ut litt ?
Når jeg har brukt 30 liters plastfat med stort lokk har jeg aldri mer veske i gjærlåsen enn at det vilr sammenhengende vannsøyle, er det mer enn det lekker det gjerne ut lokket og det ser ut som at det ikke gjærer. Den røde hetta skal være på slik at det ikke faller dritt og kattunger nedi gjærlåsen  :)
 
Jeg ville bare etterfylt, for det skal være vann i gjærlåsen, spesielt når gjæringen avtar. Når det allerede er rester med Starsan i låsen så holder det med å etterfylle med vanlig vann.
 
Eduard skrev:
Jeg ville bare etterfylt, for det skal være vann i gjærlåsen, spesielt når gjæringen avtar. Når det allerede er rester med Starsan i låsen så holder det med å etterfylle med vanlig vann.

Jeg bruker å ha kunn vann i låsen. Er det ikke tryggt nok da?
leste også om sulfiet og sitronsyre men viste ikke dette før nå..
 
Huub skrev:
Jeg bruker å ha kunn vann i låsen. Er det ikke tryggt nok da?
leste også om sulfiet og sitronsyre men viste ikke dette før nå..

Generelt trygt nok, ja. Det eneste er at hvis du f eks løfter gjæringsspannet, så kan det oppstå undertrykk i karet (bunnen bøyes pga ølets vekt) slik at det suges inn luft. Da kan det forekomme at noe av vannet i gjærlåsen blir sugd med inn i ølet. Isåfall er det kjekt om dette vannet ikke inneholder levende organismer som har fått anledning til å formere seg i vanlig vann.

Sulfitt og sitronsyre er noe som henger igjen i Nederland etter bryggeboken til Jan van Schaik (skrevet på 1980-tallet), og her gjelder det å bytte dem ut med noe mer virksomme midler, som f eks Sterkrens eller Starsan.  :brygging:
 
Hei! jeg har kjøpt ølbryggesett fra usa med litt andre gjærlåstyper... på en nettside viste de at jeg skulle feste en slange(heverten) til lokket og ned i en liten skål med cleanser/ rense middel og vann, etter 3 dager skulle jeg bytte ut slangen med en gjærlås jeg ikke hadde sett før, også fylt med det samme. så ganske avansert ut. og beskrivelsen var ikke så nøyakting.
Så jeg lurer på om det går med en vanlig gjærlås og bare vann?
 

Vedlegg

  • images_stopper.jpg
    images_stopper.jpg
    4,9 KB · Sett: 552
  • images.jpg
    images.jpg
    1,5 KB · Sett: 536
sjekk på sidene til vin og bar, de har samme type. enklere å rengjøre enn vanlige gjærlåser sier de.
jeg bruker slange ned i en flaske...
 
Jeg har alltid brukt vanlig gjærlås. Er det et stort brygg (50ltr+) er det mye mulig det kan lønne seg med en blow-off slange i noe steril væske grunnet mengde co2 som skal ut. Jeg har 2 gjærlås på det ene lokket mitt for å bli kvitt mer co2 uten blow off. Du kan også sette på en slangebit oppå en vanlig gjærlås for å få litt mer høyde slik at vannet renner tilbake i vannlåsen mens det står på som verst.
 
Min erfaring er at vann fra springen i gjærlåsen ikke har skapt noen problemer. Hvis du er redd for å trekke vann ned i brygget når du tar av lokket er det bare å tette låsen med tommelen (eller noe annet) så unngår du det..
 
Tilbake
Topp