Jeg fulgte en oppskrift på en dobbeltbock. Jeg har drukket den før, men ikke brygget den. Oppskriften foreskrev gjærnæring. Jeg har ikke brukt det før, men fulgte instruksen. Jeg hadde en wlp bockgjær som jeg satt gærstarter på og jeg hadde rikelig med gjær. Etter planen skulle den slutte på 1.013 omtrent, men endte på 1.023. Hva kan være årsaken?
Jeg stakk om og sukret og har latt den stå 3-4 uker. Jeg har ikke målt, men den har ikke gjæret mer ut. Den har dog gjæret sukkeret så gjæren er ikke død.
Kan gjærnæringen være skyld i liten utgjæring?
OG traff blink. Det var under 10% Melanoidin malt (500g av 5890g totalt). Kan dette være nok til å stoppe på 1.023?
Mulig jeg fikk litt høy mesketempratur et øyeblikk. Termostaten stod på 65 grader, men varmeelementet stod på fullt. Da hadde det så mye egenvarme at det dro temrtturen opp til 68 grader før det dalte til 65. Det varte bare 2-4 minutter. Kan det være årsaken?
Nå er det søtt øl med for liten bitterhet. Til gjengjeld er jeg veldig bitter!
(Rettet noen stavefeil)
Jeg stakk om og sukret og har latt den stå 3-4 uker. Jeg har ikke målt, men den har ikke gjæret mer ut. Den har dog gjæret sukkeret så gjæren er ikke død.
Kan gjærnæringen være skyld i liten utgjæring?
OG traff blink. Det var under 10% Melanoidin malt (500g av 5890g totalt). Kan dette være nok til å stoppe på 1.023?
Mulig jeg fikk litt høy mesketempratur et øyeblikk. Termostaten stod på 65 grader, men varmeelementet stod på fullt. Da hadde det så mye egenvarme at det dro temrtturen opp til 68 grader før det dalte til 65. Det varte bare 2-4 minutter. Kan det være årsaken?
Nå er det søtt øl med for liten bitterhet. Til gjengjeld er jeg veldig bitter!
(Rettet noen stavefeil)
Sist redigert: