Gjærpakker som ikke starter

Hei har hatt to pakker med gjær fra wyeast som ikke har blåst seg opp på rad.
En 2000 budvar lager bestillt fra petit i juni, og en octoberfest lager bestillt fra Vin og Bar. Den fra Vin og Bar var "ny" 1,5 mnd. fra produksjon og jeg satte den i gang den dagen jeg fikk den i posten.

Med begge pakkene har jeg ventet i 4-5 timer uten noe tegn til å blåse seg opp.

Har jeg vært uheldig eller er lagergjæren tregere til å sette i gang (første gang jeg prøver på en lager)? Med alegjær (som jeg har brukt før) har oppblåsingen skjedd hurtig

Frode
 
Det tar nok noen dager, det står at det skal gå på timer bak på pakken, men det stemmer ikke. Er gjæren blodfersk og kun lagret kaldt kan det går fort, men som regel tar det et par dager.
 
Takk for raskt svar

Hvor lenge før man skal brygge bør man sette igang en pakken? 1 dag 2 dager, hvor lenge tåler gjæren å stå aktivert i pakken før den dabber av igjen?

Det enkleste er kanskje å lage til en starter slik at man er sikker på aktiv og nok gjær.

Frode
 
Når den er blåst opp kan man bare sette den i kjøleskapet for å holde den fersk, men uansett lønner det seg å lage starter. En pakke skal holde holde til 19-liter, men det er ganske snaut. Du har alt å vinne på å lage en starter, eneste ulempen er at du må begynne en del dager før du skal brygge.

Gir du den 3 dager er du sikker på at den blåser seg opp.
 
Det blir relativt dyrt... Men det er uansett greit å vekke gjæren til live med en starter. Da får den bygget opp glykogenreserver før gjæringen i ølet.
 
Jeg fikk to pakker Wyeast 3944 (Belgisk Wit) gratis av gutta på Vin&Bar, som de mente var uselgelige pga høy alder.
Smack'et dem, og etter fem-seks dager begynte pakkene å bule.
Lagde så en fire-liters starter som jeg dekanderte og tilsatte en 25-liters batch.
Grei utgjæring, syns jeg. Fra 1047 til 1010 på 9 dager.

Var jeg bare heldig med den, eller er det sånn at gjærens evne til å formere seg eller 'fertilitet' kan forringes når man bruker 'hønn-gammal' gjær?
 
Ingen problem å bruke gammel gjær dersom du lager starter, selvsagt spørs det hvor gammel den er. Er den veldig gammel kan det være smart å starte på et lite volum f.eks 0,5 l og så la det gjære ut for å så helle på ytteligere 3,5l. Jeg måtte kjøpe den gjæren bare uker før den ble "gitt" bort, så der var du heldig  :) Jeg lagde starter som vanlig og brygget 90l wit  :skitbra:
 
Tilbake
Topp