Gjærposer som blåser seg opp (før tiden)

Terje

Norbrygg-medlem
Jeg har noen "eldre" Wyeast poser som har begynt å svelle. Det varierer hvor mye, men noe gass dannes inne i posen.
Jeg må understreke at dette er før innerposen er klemt hull på, slik at gjærposen er startet. Jeg har benyttet slike poser før og de har gitt godt øl, men jeg har alltid vært usikker på om det har vært noe galt med gjæren i posen. 
Er næringsmediet kontaminert ??? 
Spaltes næringsmediet slik at det dannes gass ??? 
Bør en åpne posen å starte innerposen i et annet næringsmedie ??? 
Er det trygt å bruke en slik pose ???

Er den noen som har kunnskap eller meninger så fyr løs :idea:

Terje
 
Bra spørsmål, Terje! Har selv ved enkelte anledninger brukt en slik pose, og det har egentlig gått bra for min del. Har du ellers sjekket 'best føre'-dato? Selv lurer jeg på om gjærcellene begynner å kannibalisere (strengt tatt autolyse) slik at det blir CO2 av det. Autolyse kan gi usmak, men det spørs om man merker noe til det når man bruker så lite på et helt brygg.
 
Om disse posene har jeg hørt at de er ok hvis de blåser seg opp etter at en har stratet dem. Har ikke registrert noen "best før" dato.
Når posen sveller før en har klemt hull på innerposen, er det næringsmediet i ytterpoen som avgir gass. Det er ikke innerposen som inneholder gjæren det skjer noe med. Spørmålet er altså hva som skjer med næringsmediet. Hvorfor danner det gass. Har det kommet bakterier inn i næringen som har begynt å vokse, eller er det en naturlig avgassing fra næringsstoffene uten at det er bakterier involveret?

Terje
 
Godt spørsmal. Jeg har også hørt at vanligvis er oppblåste Wyeast poser OK, men jeg tror ikke at det kommer fra autolyse. En gang oppbevaret jeg gjær in en flaske ved 11 C i kjelleren. Det var 2/3 del gjær og 1/3 del øl. Etter noen månader åpnet jeg en flaske. Heldigvis utte, det sprøytet 3,5 m høyt, og luktet så vondt at jeg aldri skal glemme lukten. Det var autolyse, og hvis du har engang luktet på det, skal du alltid kjenne det igjen.

Hein
 
Tilbake
Topp