Gjærstarter første gang:

Hei. Tenkte å prøve å lage en gjærstarter for første gang. Har sett div videoer på youtube der de bruker en kopp spraymalt og to kopper vann, dette gir visstnok en OG på 1044. Men når jeg legger inn div data på mrmalty så kommer det opp at jeg må lage startere på 2-4L. Hvor viktig er det å få så stor starter i forhold til en mindre en? Er det 100g pr liter som er vanlig å bruke?
På feks en lager med OG på 1050 og 15L så skal jeg ha en starter på 4.27, vil det da si 470g spraymalt(100g x 4,27L)? Hva blir forskjellen om jeg feks halverer mengden i starteren? Blir det mindre gjær av det? Grunnen til spørsmålet er at på videoene jeg har sett så bruker de en 2L kolbe og den er kanskje halvfull, derfor bestilte jeg en 2L kolbe selv, men hvis jeg skal følge mrmalty så blir jo det alt for lite.

Terje!
Det vil si at du må ha så mye spraymalt, ja. Jeg har brukt 125g per liter, etter anbefalinger her. Halverer du mengden blir det tilsvarende for lite gjær. Anbefaler deg å kjøpe en større kolbe. De koster lite. Kjøp en 5 liter først som sist. Alternativet er ekstraarbeid med oppstepping i flere trinn.
Svein Erik  :)

Ser på denne videoen at 1 gallon beholder fungerer også, så da blir det vel ei rå alikevel :) Har bestilt rører + større stir bar.

Hvordan vet du at de bruker feil mengde i videoen? Hvor mye starter du trenger avhenger av hvor mye øl du skal brygge, hvor sterk øl du skal brygge og hvilken type øl du skal brygge. Alt dette er variabler du endrer på i mrmalty sin kalkulator.

Tilbake
Topp