Gjærstarter

Hei,

Helt færsk! Vi er en gjeng som er i ferd med å komme i gang med vårt første brygg! 2 av oss var også på NM i helga. Takk for et kjempe arrangement og for de gode smaksopplevelsene! Vi kommer igjen!
Har prøvd å lese meg opp litt over en tid nå og vi føler oss vel klare for å starte.

Har et spm. rundt gjørstarteren. Lett litt rundt på nett for å finne svar, men uten hell....sansynligvis er spm. heeeelt på jorde :).

Anyway....i boka står det vi skal bruke maltekstrakt i forbindelse med starteren. Er dette å få kjøpt i pulver form? Ser ikke helt hvor jeg finner dette hos f. eks Petit.

Er det flere typer å velge i som skal benyttes avhengig av ølet eller gjæren som skal benyttes ?

På forhånd takk,
Jens
 
Hallo
Når det gjelder maltekstrakt får du kjøpt dette i glass (400gr)  i alle vanlige kolonialbutikker se i hyllene ved barnemat eller spør betjeningen etter Moss Maltekstrakt.
Du kan også bruke vanlig Vørterøl til gjærstarter,jeg har bare brukt maltekstrakt men jeg kjenner flere som har brukt vørterøl.
Ole Johny.
Hamar
 
Spraymalt er det du er ute etter. Ser ut som klissen melis og kan oppbevares relativt lenge. Leveres i halvkilosposer og Petit har det. Hvis du var på NM, så var det de posene de premierte fikk i tillegg til fat (Vi fikk,  ;D).
200 gram, to liter vann, there you go!
 
01, Våryr Pale Ale.
Delt 7.plass og strålende fornøyd som rookie (deltagende observatør). ;D
 
Tilbake
Topp