Finn Berger
Moderator
Jeg er usikker på styrken på en Moutsoglou-starter. Det er jo snakk om å treffe grensa for hvor Crabtree-effekten slår inn, sånn at gjæren kutter ut respirasjon og går over til å i det alt vesentige fermentere. Grensa skal gå ved 0,10-0,15 gr glukose pr. liter. (Da regner jeg med at vi snakker om gjærbart sukker, sida gjæren omdanner andre sukkerarter til glukose for å produsere energi.) 1 grad plato er 0,1 gr ekstrakt per liter, men ca. 25% av det er dekstriner. Og da blir 2 plato for meg riktig - kanskje til og med litt i overkant.Vurderer å tyvstarte på 2025 bryggeplanen i romjula.
Jeg har en S-189 pakke som i utgangspunktet var planlagt i brukes sammen med en enslig S-23 og en Brewly 34/70. Men siden jeg plutsetlig har koblbe og magnetrører, kan jeg likegreit lage en starter.
Har Fermaid O og Servomyces.
Til 25L med en planlagt OG på 1.046 og gjæring på 11-12 grader, trenger jeg 2L og 200g DME til en klassisk starter i følge Brewfather.
Anbefales gjærnæring til tørrgjær? Det er litt delte meninger og angående oksygen.
Servomyces skal jeg ha 2 g for 100 litres of wort for yeast propagation. Skal jeg ta utgangspunkt i 25L eller 2L?
Fermaid O hvor mye brukes av denne?
Dersom jeg lager en Moutsoglou-starter får den ikke plass i Erlenmeyer-kolben på 5L, om jeg skal vanne 1.036 ned til 1.013. Men denne metoden gir mer gjær, du klarer deg med 4L starter.
2 grader plato blir 1.008 SG, som var hva brülosophy brukte, men jeg mener at tabellen i studien til Moutsoglou oppgir 3 plato som starterstyrke. Forvirrende
Gjærnæring til tørrgjær: Ikke tilsett sink, det skal den ha gode lagre av. Men nitrogen (FAN) og vitaminer lagres ikke, så det må tilføres.