Gjærstarter

Vurderer å tyvstarte på 2025 bryggeplanen i romjula.

Jeg har en S-189 pakke som i utgangspunktet var planlagt i brukes sammen med en enslig S-23 og en Brewly 34/70. Men siden jeg plutsetlig har koblbe og magnetrører, kan jeg likegreit lage en starter.

Har Fermaid O og Servomyces.

Til 25L med en planlagt OG på 1.046 og gjæring på 11-12 grader, trenger jeg 2L og 200g DME til en klassisk starter i følge Brewfather.

Anbefales gjærnæring til tørrgjær? Det er litt delte meninger og angående oksygen.
Servomyces skal jeg ha 2 g for 100 litres of wort for yeast propagation. Skal jeg ta utgangspunkt i 25L eller 2L?
Fermaid O hvor mye brukes av denne?

Dersom jeg lager en Moutsoglou-starter får den ikke plass i Erlenmeyer-kolben på 5L, om jeg skal vanne 1.036 ned til 1.013. Men denne metoden gir mer gjær, du klarer deg med 4L starter.
Jeg er usikker på styrken på en Moutsoglou-starter. Det er jo snakk om å treffe grensa for hvor Crabtree-effekten slår inn, sånn at gjæren kutter ut respirasjon og går over til å i det alt vesentige fermentere. Grensa skal gå ved 0,10-0,15 gr glukose pr. liter. (Da regner jeg med at vi snakker om gjærbart sukker, sida gjæren omdanner andre sukkerarter til glukose for å produsere energi.) 1 grad plato er 0,1 gr ekstrakt per liter, men ca. 25% av det er dekstriner. Og da blir 2 plato for meg riktig - kanskje til og med litt i overkant.

2 grader plato blir 1.008 SG, som var hva brülosophy brukte, men jeg mener at tabellen i studien til Moutsoglou oppgir 3 plato som starterstyrke. Forvirrende:(.

Gjærnæring til tørrgjær: Ikke tilsett sink, det skal den ha gode lagre av. Men nitrogen (FAN) og vitaminer lagres ikke, så det må tilføres.

Laget klar starter i går, lot den kjøle ned over natta. Tilsatte gjær før jeg gikk på jobb i dag morges.

Antydning til aktivitet når jeg kom hjem og satte kolben på magnetrører hvor jeg planlegger at den skal få stå til leggetid.

Noe jeg har glemt?

Laget klar starter i går, lot den kjøle ned over natta. Tilsatte gjær før jeg gikk på jobb i dag morges.

Antydning til aktivitet når jeg kom hjem og satte kolben på magnetrører hvor jeg planlegger at den skal få stå til leggetid.

Noe jeg har glemt?
Nei - ikke hvis du huska å dekke den med folie;).

Men det er kanskje litt usikkert om den er ferdig når du krabber under dyna?

Folie er på plass :D

Trenger den å stå med rører hele tiden og må det være utgjæret? Mener å ha lest i tråden at det er bedre å slutte med rører for tidlig enn for sent.
Nei, det er bare om du prioriterer å makse celleproduksjonen at det er et poeng. Og å la den bli stående og gå etter at sukkeret har tatt slutt, skal ikke være så bra. Så ja; better safe than sorry:).

Som nybegynner på startere. Litt annen metode denne gangen.

Pitchet gjær, lot stå i 30-40 min før jeg startet rører. Slik at jeg denne gangen ikke ventet til det var antydning til aktivitet.

Derfor vet jeg ikke sikkert om den har kommet i gang. Jeg antar at røreren pisker ut co2 her?

1000012802.jpg

Suger inn luft .
Jeg lar den stå ca 12 timer før jeg slår av røreren.
Hvis jeg ikke ser aktivitet etter stund så kjører jeg røreren til jeg ser aktivitet.

Suger inn luft .
Jeg lar den stå ca 12 timer før jeg slår av røreren.
Hvis jeg ikke ser aktivitet etter stund så kjører jeg røreren til jeg ser aktivitet.
Har stått i ca 12 timer siden pitch. Slo av for 30 minutter siden. Får se hvor mye som bunnfeller om ein stund.

Som nybegynner på startere. Litt annen metode denne gangen.

Pitchet gjær, lot stå i 30-40 min før jeg startet rører. Slik at jeg denne gangen ikke ventet til det var antydning til aktivitet.

Derfor vet jeg ikke sikkert om den har kommet i gang. Jeg antar at røreren pisker ut co2 her?

Vis vedlegget 72580
Jeg starter magnet røreren med en gang og setter hastigheten til en fin "whirlpool" som trekker oksygen ned i vørteren for at gjæren skal tilføres god tilgang på oksyygen, noe den trenger. CO2 kommer seg ut av seg selv og trenger ikke hjelp av røreren. Etterhvert som gjæringen øker og det skummer godt så øker jeg hastigheten på røreren.
Jeg lar det gjære nesten helt ut før jeg slår av rørøren, det kan ta i alt fra et døgn til noen dager, jeg sjekk jevnlig hvordan prosessen går, når gjæringen dabber av setter jeg kolben kjølig og lar gjæren synke til bunnen.

Sist redigert:
Tilbake
Topp