Gjærstarter

Vurderer å tyvstarte på 2025 bryggeplanen i romjula.

Jeg har en S-189 pakke som i utgangspunktet var planlagt i brukes sammen med en enslig S-23 og en Brewly 34/70. Men siden jeg plutsetlig har koblbe og magnetrører, kan jeg likegreit lage en starter.

Har Fermaid O og Servomyces.

Til 25L med en planlagt OG på 1.046 og gjæring på 11-12 grader, trenger jeg 2L og 200g DME til en klassisk starter i følge Brewfather.

Anbefales gjærnæring til tørrgjær? Det er litt delte meninger og angående oksygen.
Servomyces skal jeg ha 2 g for 100 litres of wort for yeast propagation. Skal jeg ta utgangspunkt i 25L eller 2L?
Fermaid O hvor mye brukes av denne?

Dersom jeg lager en Moutsoglou-starter får den ikke plass i Erlenmeyer-kolben på 5L, om jeg skal vanne 1.036 ned til 1.013. Men denne metoden gir mer gjær, du klarer deg med 4L starter.
Jeg er usikker på styrken på en Moutsoglou-starter. Det er jo snakk om å treffe grensa for hvor Crabtree-effekten slår inn, sånn at gjæren kutter ut respirasjon og går over til å i det alt vesentige fermentere. Grensa skal gå ved 0,10-0,15 gr glukose pr. liter. (Da regner jeg med at vi snakker om gjærbart sukker, sida gjæren omdanner andre sukkerarter til glukose for å produsere energi.) 1 grad plato er 0,1 gr ekstrakt per liter, men ca. 25% av det er dekstriner. Og da blir 2 plato for meg riktig - kanskje til og med litt i overkant.

2 grader plato blir 1.008 SG, som var hva brülosophy brukte, men jeg mener at tabellen i studien til Moutsoglou oppgir 3 plato som starterstyrke. Forvirrende:(.

Gjærnæring til tørrgjær: Ikke tilsett sink, det skal den ha gode lagre av. Men nitrogen (FAN) og vitaminer lagres ikke, så det må tilføres.
 
Laget klar starter i går, lot den kjøle ned over natta. Tilsatte gjær før jeg gikk på jobb i dag morges.

Antydning til aktivitet når jeg kom hjem og satte kolben på magnetrører hvor jeg planlegger at den skal få stå til leggetid.

Noe jeg har glemt?
 
Laget klar starter i går, lot den kjøle ned over natta. Tilsatte gjær før jeg gikk på jobb i dag morges.

Antydning til aktivitet når jeg kom hjem og satte kolben på magnetrører hvor jeg planlegger at den skal få stå til leggetid.

Noe jeg har glemt?
Nei - ikke hvis du huska å dekke den med folie;).

Men det er kanskje litt usikkert om den er ferdig når du krabber under dyna?
 
Folie er på plass :D


Trenger den å stå med rører hele tiden og må det være utgjæret? Mener å ha lest i tråden at det er bedre å slutte med rører for tidlig enn for sent.
Nei, det er bare om du prioriterer å makse celleproduksjonen at det er et poeng. Og å la den bli stående og gå etter at sukkeret har tatt slutt, skal ikke være så bra. Så ja; better safe than sorry:).
 
Som nybegynner på startere. Litt annen metode denne gangen.

Pitchet gjær, lot stå i 30-40 min før jeg startet rører. Slik at jeg denne gangen ikke ventet til det var antydning til aktivitet.

Derfor vet jeg ikke sikkert om den har kommet i gang. Jeg antar at røreren pisker ut co2 her?

1000012802.jpg
 
Suger inn luft .
Jeg lar den stå ca 12 timer før jeg slår av røreren.
Hvis jeg ikke ser aktivitet etter stund så kjører jeg røreren til jeg ser aktivitet.
 
Suger inn luft .
Jeg lar den stå ca 12 timer før jeg slår av røreren.
Hvis jeg ikke ser aktivitet etter stund så kjører jeg røreren til jeg ser aktivitet.
Har stått i ca 12 timer siden pitch. Slo av for 30 minutter siden. Får se hvor mye som bunnfeller om ein stund.
 
Som nybegynner på startere. Litt annen metode denne gangen.

Pitchet gjær, lot stå i 30-40 min før jeg startet rører. Slik at jeg denne gangen ikke ventet til det var antydning til aktivitet.

Derfor vet jeg ikke sikkert om den har kommet i gang. Jeg antar at røreren pisker ut co2 her?

Vis vedlegget 72580
Jeg starter magnet røreren med en gang og setter hastigheten til en fin "whirlpool" som trekker oksygen ned i vørteren for at gjæren skal tilføres god tilgang på oksyygen, noe den trenger. CO2 kommer seg ut av seg selv og trenger ikke hjelp av røreren. Etterhvert som gjæringen øker og det skummer godt så øker jeg hastigheten på røreren.
Jeg lar det gjære nesten helt ut før jeg slår av rørøren, det kan ta i alt fra et døgn til noen dager, jeg sjekk jevnlig hvordan prosessen går, når gjæringen dabber av setter jeg kolben kjølig og lar gjæren synke til bunnen.
 
Sist redigert:
Jeg starter magnet røreren med en gang og setter hastigheten til en fin "whirlpool" som trekker oksygen ned i vørteren for at gjæren skal tilføres god tilgang på oksyygen, noe den trenger. CO2 kommer seg ut av seg selv og trenger ikke hjelp av røreren. Etterhvert som gjæringen øker og det skummer godt så øker jeg hastigheten på røreren.
Jeg lar det gjære nesten helt ut før jeg slår av rørøren, det kan ta i alt fra et døgn til noen dager, jeg sjekk jevnlig hvordan prosessen går, når gjæringen dabber av setter jeg kolben kjølig og lar gjæren synke til bunnen.
Er du sikker på at du ikke lar den stå for lenge? Erfaringa mi er at et helt døgn er ganske lenge, i alle fall dersom gjæren jeg starter med er frisk og fin. Hvis jeg prøver å gjenoppvekke halvdau/gammal gjær, kan det ta flere døgn, men da er det fordi det tar en halv evighet før den kommer i gang.

Jeg tar nå nesten alltid en prøve for å sjekke om den er ferdig. Det er vanskelig å bedømme ut fra ytre tegn. Og jeg tar den heller litt for tidlig enn for seint. Blir den stående og spinne etter at den er ferdig, tærer den på glykogenlagrene, og sjøl om den skal ha gode lagre av steroler, er ikke det ideelt.
Har stått i ca 12 timer siden pitch. Slo av for 30 minutter siden. Får se hvor mye som bunnfeller om ein stund.
Det der er en litt skummel strategi. Er du uheldig, produserer den mye CO2 mens den står, og du får et helvete med voldsom skumproduksjon når du starter rører'n igjen. (Særlig blir det krise dersom rører'n kaster magneten uten at du merker det mens gjæren er på sitt mest aktive. Det har jeg opplevd noen ganger, og det er ikke morsomt.)

Angående det å vente til du ser aktivitet: Jeg gjør det når jeg skal formere opp tørrgjær - eller jeg venter i alle fall noen timer - ikke ellers. Celleveggene er elastiske nok når vi ikke snakker om tørrgjær, vil jeg tru, og normalt tåler de ganske mye. Teorien om "shear forces" er visstnok sterkt overdrevet. Og antakelig trigger oksygentilførselen aktivitet, så for å komme fortest mulig i gang, er det lurt å starte med det samme.
 
Sikkert svar på dette en plass, men skal gå veien om starter på tørr fermolager w som må kjøres i to steg. (20 gram på 4 liter x 2)
Jeg har wyeast gjærnæring og lurer på om jeg bør bruke det på begge stegene i starteren og i kok på brygget (pils) eller hva mener menigheten?
 
Sikkert svar på dette en plass, men skal gå veien om starter på tørr fermolager w som må kjøres i to steg. (20 gram på 4 liter x 2)
Jeg har wyeast gjærnæring og lurer på om jeg bør bruke det på begge stegene i starteren og i kok på brygget (pils) eller hva mener menigheten?
Alltid gjærnæring i startere. Det blir ikke nok nitrogen til å fore den formeringa du skal få til uten at du tilfører noe.

Den der rhar sink, så da trenger du ikke å bruke det i sjølve brygget. Skjønt en liten dose skader ikke. Men det er strengt tatt ikke nødvendig om du bruker 100% malt.
 
Alltid gjærnæring i startere. Det blir ikke nok nitrogen til å fore den formeringa du skal få til uten at du tilfører noe.

Den der rhar sink, så da trenger du ikke å bruke det i sjølve brygget. Skjønt en liten dose skader ikke. Men det er strengt tatt ikke nødvendig om du bruker 100% malt.
Takker, har du en formening om mengde? Står 2,2 gram/19 liter på pakken, men i starteren trengs vel noe mer?
 
Er det noe tips til gjærnæring som man bør ha? Er jo et hav av valgmuligheter der ute. Vet det kommer ann på ditt og datt, men trenger vel ikke sitte på et helt arsenal?
 
Er det noe tips til gjærnæring som man bør ha? Er jo et hav av valgmuligheter der ute. Vet det kommer ann på ditt og datt, men trenger vel ikke sitte på et helt arsenal?
Det beste er å ha et reint autolysat (død tørrgjær) og et reint sinkpreparat.

Fermaid O er et eksempel på et autolysat. Det gir deg et tilskudd av FAN om du trenger det, samt vitaminer. Det har ikke nevneverdige mengder sink, som du slett ikke alltid trenger, og som det fort kan bli for mye av.

Servomyces er et sinkpreparat som jeg innbiller meg er helt ideelt - om du bare kan dosere det riktig. (Jeg har blanda det med druesukker for å gjøre doseringa enklere.)

Fordelen med å ikke ha bare ett preparat, som gir både sink og FAN, er at det gir deg mye bedre mulighet til å tilsette det du trenger uten å måtte tilsette noe du ikke trenger - og som gjerne kan ha negative effekter. Du skal nemlig ikke ha for mye av hverken sink eller FAN - men samtidig er det viktig å ha nok.

Det er som med musikkanlegget ditt: Du vil ha mer enn bare en volumknapp. Du vil kunne regulere bass og diskant separat:).
 
Nå er det ikke alle som er så "nerdete" /satt seg så godt inn i tingene(musikk og øl)
Jeg bruker bare en volumknapp og Fanmax bio i statere nå. Også skyter jeg bare i Aperture mode og overlater stort sett ISO og lukker til kamera (for å overføre til foto, selv om noen vil påstå at man må skyte i Manuell mode ;-)
Spørsmålet gjaldt generelt, og ikke bare startere.

Spørsmålet blir umulig å besvare dersom premisset er at man ikke har det fjerneste begrep om hva gjæren trenger, men bare har hørt at gjærnæring kan være lurt.

Fanmax Bio er ei komplett pakke - dvs. at den har "alt", inkludert sink - og er antakelig et veldig godt produkt innafor den typen. Men jeg ville ikke brukt det både i starter og i brygg. Et eksempel: Dyrker du opp mye gjær til en meksikansk lager, og tilsetter nok Fanmax Bio til å gi nok nitrogen til å støtte formeringa, vil gjæren ha solide lagre av sink, og bør ikke tilføres mer. Men i vørteren til en meksikansk lager har du antakelig en stor andel flaka mais, og bør absolutt tilføres godt med nitrogen (FAN). Da må du ha ei gjærnæring uten sink.

Så kan du gjerne kalle det "nerdete" å snakke om sånt, men om noen spør om hva slags gjærnæring man trenger å ha, må man gjøre det - eller la være å svare:).
 
Sist redigert:
for å gjøre det enkelt er det da f.eks wyeast/fanmax eller noe annet med sink i starter og Fermaid 0 i batchen det optimale?
Et annet eks på autolysat? trenger ikke 2,5 kg akkurat?
 
Tilbake
Topp