Gjærstarter med ekstra gjær til senere

Jeg har prøvd å søke rundt på forumet, men fant ikke svar på det jeg lurer på.

Jeg skal lage gjærstarter av en pakke Wyeast 1318 London Ale III. Brewfather sier at jeg skal ha 1,6L starter med 157g spraymalt for å få 307 milliarder celler til en batch på 18 liter.
So far so good!
Men, hva om jeg har lyst til å lage en starter pluss en dose jeg kan sette i kjøleskapet så jeg kan repetere prosessen igjen?
Pleier godtfolket å ta mengde gjærceller av en slik løsning på feelingen, eller er det et regnestykke jeg kan bruke? Optimalt sett tenker jeg at det hadde vært enklest å lage en sekundærdose som har like mange celler som en ny gjærpose, for så å kunne bruke akkurat samme mengde spraymalt igjen osv.

Eller er løsningen å lage dobbel starter, og spare halvparten?

Jeg har prøvd å søke rundt på forumet, men fant ikke svar på det jeg lurer på.

Jeg skal lage gjærstarter av en pakke Wyeast 1318 London Ale III. Brewfather sier at jeg skal ha 1,6L starter med 157g spraymalt for å få 307 milliarder celler til en batch på 18 liter.
So far so good!
Men, hva om jeg har lyst til å lage en starter pluss en dose jeg kan sette i kjøleskapet så jeg kan repetere prosessen igjen?
Pleier godtfolket å ta mengde gjærceller av en slik løsning på feelingen, eller er det et regnestykke jeg kan bruke? Optimalt sett tenker jeg at det hadde vært enklest å lage en sekundærdose som har like mange celler som en ny gjærpose, for så å kunne bruke akkurat samme mengde spraymalt igjen osv.

Eller er løsningen å lage dobbel starter, og spare halvparten?
Utgangspunktet du starter med er ikke så relevant, det er mengden spraymalt som avgjør hvor mye du ender opp med. Du kan, i teorien, dyrke opp fra en eneste celle. Lag litt mye og ta av litt.

Utgangspunktet du starter med er ikke så relevant, det er mengden spraymalt som avgjør hvor mye du ender opp med. Du kan, i teorien, dyrke opp fra en eneste celle. Lag litt mye og ta av litt.
Takk for oppklarende svar! Betyr det at restgjæren jeg sparer på, kun vil resultere i 307 milliarder gjærceller om jeg blander den i 157g spraymalt?

Takk for oppklarende svar! Betyr det at restgjæren jeg sparer på, kun vil resultere i 307 milliarder gjærceller om jeg blander den i 157g spraymalt?
Jeg har kikket innom denne mange ganger:
Tempoet og forklaringene underveis er perfekt for meg :)

Ikke se deg blind på tall, lag en stor starter i forhold til det kalkulatoren sier, og sett av en slant til siden. Den dyrker du opp med utgangspunktet satt meget lavt.

Pass på hygienenen.

Jeg lager ofte minst 0,5 liter ekstra gjærstarter og mens gjæren fortsatt er i suspensjon, så heller jeg dette av i egen rent glass til oppbevaring for neste gang.

• Like
Reaksjoner: Mc.
Tommelfingerregelen er vel ca 140 mrd celler pr liter vørter på 1.040. I tillegg kommer de du dyrker opp fra. Dette er ikke eksakt vitenskap. Like viktig som mengde gjær er at den er vital (rimelig nylig dyrket opp) og at den får oksygen ved pitch. Som rådene over her, sørg for å ha nok gjær og hold av en slant til senere.

Tilbake
Topp