Gjærstarter med ekstra gjær til senere

Jeg har som nevnt satt en gjærstarter på litt over 2L, som også skummet over innen de første timene. Dette skjedde meg ikke den første gangen jeg satte denne. Da var det lett å se når den var ferdig siden den var uten skum etter rundt 24 timer. Forrige/andre gang skjedde det samme som nå, da tok jeg den av etter ca 30 timer. Men skummet ga seg ikke. Må jeg vente til den er skumfri? Og burde den stå uten magnetrører før den settes i kjøleskap før bruk? Tenkte å bruke denne i en neipa i morgen.
Vrient å svare på det der, men skum som jobber seg oppover i kolben, er i alle fall tegn på at starteren ikke er ferdig. Men dette skjer ikke mot slutten av forløpet.

Det kan argumentres for å gi gjæren en periode før den er ferdig da den ikke skal få tilgang på oksygen, dvs. skal tas av røreren. Jeg trur ikke det er nødvendig/fornuftig, men skal du gjøre det, må du være sikker på at starteren ikke er gått ferdig. (Poenget er å la gjæren få bygge opp lagre av glykogen og halose, slik den vil gjøre på slutten av et vanlig gjæringsforløp. Spørsmålet er om den trenger disse lagrene dersom den har fulle lagre av steroler, som den bør få når den får kontinuerlig tilgang på oksygen, slik den får på magnetrøreren.)

Noe skum kan det godt være sjøl om starteren er gått ferdig

Vrient å svare på det der, men skum som jobber seg oppover i kolben, er i alle fall tegn på at starteren ikke er ferdig. Men dette skjer ikke mot slutten av forløpet.

Det kan argumentres for å gi gjæren en periode før den er ferdig da den ikke skal få tilgang på oksygen, dvs. skal tas av røreren. Jeg trur ikke det er nødvendig/fornuftig, men skal du gjøre det, må du være sikker på at starteren ikke er gått ferdig. (Poenget er å la gjæren få bygge opp lagre av glykogen og halose, slik den vil gjøre på slutten av et vanlig gjæringsforløp. Spørsmålet er om den trenger disse lagrene dersom den har fulle lagre av steroler, som den bør få når den får kontinuerlig tilgang på oksygen, slik den får på magnetrøreren.)

Noe skum kan det godt være sjøl om starteren er gått ferdig
Rørte/virvlet flaska manuelt for å roe ned skummet og for å få det ned i flaska, da samlet det seg på sidene og klarnet i midten. Hva burde jeg se etter for å bestemme om starteren er ferdig? Og er skumdempende noe som kan brukes i startere?

Vedlegg

• IMG_5146.jpeg
    3,7 MB · Sett: 4
Hvis du stopper magnetrøreren i fem minutter, kan du se om det begynner å bli et klart, 2-mm lag øverst i kolben eller om det fremdeles bobler opp CO2. Hvis førstnevnte er tilfelle, er den definitivt ferdig.

Tilbake
Topp