Gjærstarter

Hei.
Etter å ha brygget mitt første brygg i helgen (allgrain BIAB med tørrgjær) står jeg klar til å forsøke meg på neste brygg med flytende gjær. Har forstått det slik at man da oftest trenger en gjærstarter, og at størrelsen får man ut fra å knotte inn spesifikasjonene i Mr.Malty.

Jeg har nå bygget meg en magnetrører og har en 5-liters erlenmeyerkolbe klar (leftovers fra studietiden, kom endelig til nytte). Lurer da på følgende:
- Må man lufte med akvariepumpe i tillegg til magnetrøreren? Eller holder det å sette starteren på røreren og la den stå der i fred?
- Hvor viktig er gjærnæring?  Kom over en artikkel som sa at gjærnæring mangedoblet gjærveksten. Hva sier dere? I så fall, hvilken gjærnæring gjør susen, og hvor kjøpes den?

Tror det er vanlig å bare la den stå på magnetrøreren, med litt desinfisert alu-folie over tuten. Det er i hvertfall det vi gjør. Gjærnæring bruker vi også, og det fås vel både fra wyeast og white labs. Selges på bryggselv, vinogbar, petit etc. skulle jeg tro.

Bryggselv har ikke gjærnæring ser det ut til, vinogbar har flere forskjellige typer og petit har wyeast gjærnæring, men et står ingenting om hva den inneholder eller hvor mye det er... Det skal ikke være lett. Brukes diammoniumfosfat (DAP) eller en mer komplisert sammensatt næring?

De enkle gjærnæringene et stort sett DAP. Wyeast, Lallemand, WhiteLabs og andre har mer kompliserte sammensetninger av mer eller mindre hemmelig art. Felles for dem er imidlertid at de også inneholder en sink-kilde.

gustavf skrev:
De enkle gjærnæringene et stort sett DAP. Wyeast, Lallemand, WhiteLabs og andre har mer kompliserte sammensetninger av mer eller mindre hemmelig art. Felles for dem er imidlertid at de også inneholder en sink-kilde.

Inneholder den vanlige White Labs-gjærnæringen zink? Trodde kun White Labs hadde zink-tilskudd i form av Servomyces?

Frode_jo skrev:
Er det denne du mener?
http://www.bryggselv.no/products/wln1000-yeast-nutrient
Må den brukes sammen med Servomyces-næringen, eller brukes den alene?
Bruker dere gjærnæring både i starteren og i vørteren?

Næringen du linker til inneholder ikke zink (så vidt jeg vet), så du bør bruke den med Servomyces. Jeg pleier å bruke Wyeast gjærnæring (som inneholder zink) i gjærstartere, og Servomyces i vørter under selve bryggingen. 1/2 ts Wyeast-næring per liter gjærstarter og 1 Servo-pille til 22,5 liter vørter.

Gahr skrev:
Inneholder den vanlige White Labs-gjærnæringen zink? Trodde kun White Labs hadde zink-tilskudd i form av Servomyces?

Jeg var faktisk ikke klar over at den fortsatt var i vareutvalget deres, ettersom de egentlig ikke har noe informasjon om den på websidene sine. Å finne ut hva innholdet i disse kjemikaliene egentlig er, kan være ei utfordring, men WhiteLabs sier at WLN1000 inneholder "diammonium phosphate, essential vitamins and cofactors, nitrogen (amino acids, proteins, and peptides) and minerals". De sier ikke noe om hva slags mineraler det er, men jeg ville nesten anta at det er noe sink der, selv om de nå er veldig ivrige på å selge Servomyces som sinksupplement.

Jeg nevnte også Lallemand, som har Fermaid K i sitt sortiment. Det er et næringsprodukt for vinlegging og inneholder ikke sink.

Servomyces er, forøvrig, også et Lallemand-produkt og kan kjøpes billigere fra andre distributører enn WhiteLabs,

Sendte nettopp en email til White Labs for å spørre om innholdet i WLP1000. Hvis den faktisk inneholder zink, er det jo ingen vits å kjøpe Seromyces. Men de sier på nettsidene sine at WLP1000 bør brukes sammen med Servomyces, så jeg blir overrasket hvis det er zink i den. Da kan man vel nesten kalle White Labs pushing av Servomyces (som noe annet enn kun et Reinheitsgebot-approved næringstilskudd) for lureri...

Frode_jo skrev:
Hvorfor brukes ikke Wyeast gjærnæring i selve vøreten under brygging?

Jeg har i det siste brukt Servomyces av latskap. Jeg har Servomyces i hus, og det er bare å bruke en pille. Trenger ikke måle opp... Helt sikkert like greit å bruke Wyeast.

Servomyces er et ganske dyrt produkt, også i større kvanta, og må ha noen fordeler som andre gjærnæringer ikke har. I tillegg til at det er reinheitsgebot-godkjent, så skal sinken være lettere tilgjengelig i servomyces enn i andre former.

Dette er jo et eksempel der man kan lure litt på tyskerne og deres religiøse forhold til reinheitsgebot. Servomyces er gjær som er dyrket i et medium der det er tilsatt store mengder sink og magnesium, deaktivert og tørket er det altså helt greit fordi det er gjær. Tar man litt av væska som Servomyces er dyrket i og har direkte i ølet som gjærnæring, derimot, så pådrar du deg Fredrik Vilhelm IVs vrede.

For å slippe å sitte å røre kontinuerlig i flere døgn med håndkraft legger man en magnet (helst dekket med egnet plastmateriale, fås kjøpt ferdig) ned i beholderen som skal holde på væsken det skal røres i. Dette setter man så på en magnetrører, som er en innretning som har en magnet som snurrer vha en elmotor. Dette kan du enten lage selv av pcvifte e.l., eller kjøpe ferdiglaget. Denne magnetrøreren drar dermed rundt magneten i beholderen og man får omrøring i væsken. Dette gjøres, i vårt tilfelle, for å kontinuerlig slå ut CO2 som dannes av gjæren, blande inn luft og hindre gjæren fra å legge seg inaktiv på bunnen av beholderen. I mitt tilfelle bruker jeg den for å ha kontinuerlig omrøring i reaksjonskolbene mine for å blande reagenser (jobber som forsker i organisk kjemi).

Roar A skrev:
Hei!
Hva er en Magnetrører?

Søk på magnetrører her på forumet så finner du det meste du trenger å vite. Tråden "DIY magnetrører" viser deg hvordan du kan lage en slik selv. En magnetrører er et svært godt hjelpemiddel for å lage gjærstartere.

OK, da har jeg bestilt Wyeast gjærnæring og satser på å bruke det i både starteren og vørteren.

Fremgangsmåten for starter er da som følger (om jeg har forstått det rett):
Koke 100 g spraymalt pr. liter vann sammen med gjærnæring. Tilsette den flytende gjæren når vørteren har nådd samme temp. som gjæren har. Sette den på magnetrøreren med desinfisert alu.folie over (hvordan gjøres dette best? Bare spraye på StarSan?). Deretter la den stå i et døgn-halvannet og så sette den i kjøleskapet for bunnfelling. Deretter helle av mesteparten av starteren og helle gjærslammet i dunken med vørter med samme temp. Riktig?

Om jeg gjør dette onsdag kveld, lar den stå på røreren til fredag kveld og setter den i kjøleskapet for bunnfelling, da burde jeg være klar til brygging på lørdag. Eller?

Frode_jo skrev:
OK, da har jeg bestilt Wyeast gjærnæring og satser på å bruke det i både starteren og vørteren.

Fremgangsmåten for starter er da som følger (om jeg har forstått det rett):
Koke 100 g spraymalt pr. liter vann sammen med gjærnæring. Tilsette den flytende gjæren når vørteren har nådd samme temp. som gjæren har. Sette den på magnetrøreren med desinfisert alu.folie over (hvordan gjøres dette best? Bare spraye på StarSan?). Deretter la den stå i et døgn-halvannet og så sette den i kjøleskapet for bunnfelling. Deretter helle av mesteparten av starteren og helle gjærslammet i dunken med vørter med samme temp. Riktig?

Om jeg gjør dette onsdag kveld, lar den stå på røreren til fredag kveld og setter den i kjøleskapet for bunnfelling, da burde jeg være klar til brygging på lørdag. Eller?

Jepp, det bør funke fint! Jeg er ikke ekspert på dette feltet, men så vidt jeg vet bør det funke perfekt.
Du snakker om utblandet StarSan ja? Utblandet StarSan er gull, ikke vær redd! Don't fear the foam! Det verste som kan skje er at Starsan blir til næring for gjæra (har ikke helt skjønt hvordan, men det er visstnok det som skjer),

gustavf skrev:
Servomyces er et ganske dyrt produkt, også i større kvanta, og må ha noen fordeler som andre gjærnæringer ikke har. I tillegg til at det er reinheitsgebot-godkjent, så skal sinken være lettere tilgjengelig i servomyces enn i andre former.

Dette er jo et eksempel der man kan lure litt på tyskerne og deres religiøse forhold til reinheitsgebot. Servomyces er gjær som er dyrket i et medium der det er tilsatt store mengder sink og magnesium, deaktivert og tørket er det altså helt greit fordi det er gjær. Tar man litt av væska som Servomyces er dyrket i og har direkte i ølet som gjærnæring, derimot, så pådrar du deg Fredrik Vilhelm IVs vrede.

Jepp, tyskerne er rare sånn. Fikk forøvrig bekreftet på mail fra White Labs at WLN1000 faktisk inneholder zink, men ikke i samme konsentrasjon som Servomyces, og at de av den grunn rådet bryggere til å bruke den sammen med Servomyces.

Tilbake
Topp