gustavf skrev:Dag skrev:De fleste formlene er greie, men ikke formelen som beregner hvor mye gjæra formerer seg under gitte forhold. Jeg sendte derfor en mail til Jamil og spurte hvordan han gjorde dette, men fikk et høflig svar tilbake om at han hadde brukt lang tid i laboratoriet for å eksperimentere fram de formlene han bruker, og at disse ville han under ingen omstendighet gi fra seg.
Jeg har heller ikke denne kunnskapen, men skulle ønske at noen kunne gjenta en del av forsøkene for å få denne kunnskapen opp i dagen. Selv om kalkulatorene til Jamil og Wyeast er gode verktøy, bidrar de i utgangspunktet lite til økt forståelse og kunnskap.
Mye kunnskap om gjær bør dessuten være tilgjengelig i vitenskapelig litteratur, for den som vil lete litt. Det er imidlertid ofte vanskelig tilgjengelig kunnskap.
Jeg driver med celletelling og har fått noen a-ha opplevelser i forhold til Jamil. Mitt oppsett med magnetrører gir aerob formering av gjærcellen og jeg har oppnådd
10 ganger formering og 250millioner celler/ml uten store problemer. Dette er atskillig "bedre " enn det Jamil opererer med og gir mindre behov for " stargjær " og startervolum.. Jeg er ikke alene om det. Se f.eks http://www.maltosefalcons.com/tech/yeast-propagation-and-maintenance-principles-and-practices. Jeg har fått tak i en måler av oppløst O2 og kommer til å gjøre noen tester på hva magnetrøreren faktisk er i stand til å gi av oppløst O2.
Jeg bor i mellom Hokksund og Kongsberg. De som bor i Nærheten må gjerne stikke innom med en prøve på starteren sin for å få telt cellene. Jeg har et oppsett med tellesoftware så det tar kun 10 minutter.
Jeg synes det er et interessant emne og vil gjerne se hva andre får ut av starteren.