Gjærvask

Har vasket litt gjær idag, trodde jeg iallfall. Sluttresultatet ser jo skuffende ut. På meg så virker det som at det er mest grums, kanskje den ikke har stått lenge nok i kjøleskapet. Stått kanskje 4 timer nå. Man ser det på bildet her, håper det er masse i suspensjon fortsatt for dette lover ikke bra :)20161029_015034[1].jpg

Du bør dekantere den over i et annet glass tidligere, kan være f.eks etter et kvarter. Du må bare følge med på den. Tunge greier faller først. trub og slikt. Når du ser at det har dannet seg et lite gjærlag på toppen av truben har du ventet litt for lenge. Du heller altså over til et annet glass når gjæren fortsatt er i spuspensjon for å få den unna truben.

Jeg gjorde dette. to ganger. Fikk ut mye drit på den måten, men det var tydeligvis ikke nok. Spørs om det blir tørrgjærsbrygging på mandag da.

Det kan du.

Det jeg mistenker er at du bruker for brede glass i fht høyden på de. Helst så vil du ha en slank sylinder, da blir det lettere å separere.

Skal få ordna meg det. Skal prøve å sette starteren på dette her. Spm er vel om jeg trenger en stor starter og om den blir ferdig til mandag morgen. Dette må jeg finne ut av :eek:

Tilbake
Topp