Gjærvaskere

Duckboot

Norbrygg-medlem
Hvor høy OG er det forsvarlig å høste fra, uten at gjæren er overstresset, og delvis ubrukelig for vasking?
Guesstimate?

Guesstimate: Spiller ikke veldig stor rolle, så lenge du er rimelig godt under de alkoholnivåene der gjæren får problemer og du har hatt et bra gjæringsforløp. Skal jeg sette et tall på det, så ville jeg kanskje sagt 1,090.

Som Gustav sier, det spiller ikke nødvendigvis noen stor rolle. Det jeg ville være mest påpasselig med er at ølet du har høstet fra faktisk er bra. Det er en ok indikator på at gjæren har klart seg bra.

Den biten skjønner jeg helt greit, men det har vært en del snakk om at hvis det er et High Gravity øl, så vil gjæren være så stresset at den ikke er brukanes for å taes videre til neste generasjon. Uavhengig om ølet ble godt eller dårlig.
Jeg skjønner også at det har en del med alkoholtoleranse å gjøre, men det jeg er på jakt etter er erfaringer med når man ser at gjæren begynner å gjøre jobben sin dårlig. (Som i: Hvor høyt kan man gå med OG på forrige batch, før at nåværende batch kanskje får en dårlig utgjæringsgrad).

Zainashef sier max 1.070 for gjennruk av gjær, i Yeast

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg har lurt på akkurat det samme. Har en bjørkebock OG76 til primærgjæring nå. Kunne tenkt meg å lage samme øllet men uten bjørkesirup når jeg hiver den over på glassballong.
Er det en ide å vaske gjæret godt i destilert vann, og så gi det en runde på ett gjæringskar med litt tynn vørter og godt med oksygen? De må jo bli store og sterke igjen da?

Den biten skjønner jeg helt greit, men det har vært en del snakk om at hvis det er et High Gravity øl, så vil gjæren være så stresset at den ikke er brukanes for å taes videre til neste generasjon. Uavhengig om ølet ble godt eller dårlig.

Som sagt, så lenge du har hatt et bra gjæringsforløp på ølet du høster gjær fra, så burde det være uproblematisk å gjenbruke gjæren.

Jeg skjønner også at det har en del med alkoholtoleranse å gjøre, men det jeg er på jakt etter er erfaringer med når man ser at gjæren begynner å gjøre jobben sin dårlig. (Som i: Hvor høyt kan man gå med OG på forrige batch, før at nåværende batch kanskje får en dårlig utgjæringsgrad).

Jeg ville heller sett på andre parametre enn OG i det opprinnelige ølet. Først og fremst om den forrige gjæringa gikk fint, som er den beste indikatoren vi har på at gjæren er av rimelig grei kvalitet etterpå. Dårlig gjær gir et dårlig gjæringsresultat, så hvis gjæringa har gått bra, er det en god indikasjon på at du har god gjær som kan gjenbrukes.

Tilbake
Topp