Gjærvasking

Har akkurat flasket øl og tenkte å ta vare på gjæren. Er det kritisk å la dunken stå med lokket på til imorgen og begynne prosessen med gjærvask da eller MÅ/BØR dette skje ikveld? Hvis det kunne vente til imorgen ville det vært det beste.

Slurry setter jeg inn i kjøleskapet igjen.

Nå f.ex har jeg en slurry på 002 gen 3 som jeg har tenkt å bruke igjen, men lot den stå med 2-3 liter vørter som jeg hadde til overs, (fikk fyllt opp 2 fat og gidder ikke å flaske), satte den inn i kjøleskapet igjen og tar hånd om resten i morgen, når jeg har egnede kar/kolber til å bevare slurry.

Har akkurat flasket øl og tenkte å ta vare på gjæren. Er det kritisk å la dunken stå med lokket på til imorgen og begynne prosessen med gjærvask da eller MÅ/BØR dette skje ikveld? Hvis det kunne vente til imorgen ville det vært det beste.

Gjæren din har vært i den dunken ganske lenge allerede. Riktignok er det litt bedre tilgang til oksygen etter at du har tappet ølet, men noen timer til eller fra burde ikke bety spesielt mye.

Så akkurat youtube-guiden din til gjærvask, ryddig og fint opplegg det. Har hatt oppi litt vann i dunken og tømt av. Har nå en full 3L karaffel med folie over seg. kan denne stå til imorgen?

Så akkurat youtube-guiden din til gjærvask, ryddig og fint opplegg det. Har hatt oppi litt vann i dunken og tømt av. Har nå en full 3L karaffel med folie over seg. kan denne stå til imorgen?
Den kan fint stå i kjøleskap i 3 uker uten at du må vaske igjen.
Men skulle den stå lenger å vente før du vaske og sette ny starter. Eventuelt om du får igjen nok gjær etter vask, da selvsagt

Men skulle den stå lenger å vente før du vaske og sette ny starter. Eventuelt om du får igjen nok gjær etter vask, da selvsagt

Å vaske på nytt gir liten mening. Du har allerede fått vekk trub (proteiner og humlerester) og farge fra den opprinnelige vørteren. Å vaske på nytt gjør lite annet enn å øke infeksjonsfaren.

Må du sette starter på høstet gjær, så mener jeg du har latt den stå for lenge. Da er det like greit å kjøpe ny gjær og begynne på nytt.

Å vaske på nytt gir liten mening. Du har allerede fått vekk trub (proteiner og humlerester) og farge fra den opprinnelige vørteren. Å vaske på nytt gjør lite annet enn å øke infeksjonsfaren.

Må du sette starter på høstet gjær, så mener jeg du har latt den stå for lenge. Da er det like greit å kjøpe ny gjær og begynne på nytt.
tanken var å få vasket vekk døde gjærceller dersom gjæra har stått lenge.

men gjær er ikke så dyrt at man ikke kan kjøpe ny

Jeg tolker det som står i "Yeast" av White og Zainasheff, s.169, slik at du i alle fall til en viss grad kan separere ut døde celler: De beskriver den første delen av prosessen slik: "Within minutes you will se a small layer of dead cells, brown yeast, and hop bits settle to the bottom". Har ellers lest begge deler andre steder, og kjenner meg litt i tvil:(.

Tilbake
Topp