Gjenbruk av gjærslurry

For omlag 14 dager siden brygget jeg en Engelsk ale med med Wyeast 1099 Whitbread. Jeg brukte to pakker og lagde 1,5 liter starter på en 25 liters batch (ihht til MrMalty).
Når jeg flasket tok jeg vare på omlag 4dl av slurryen. Denne har siden stått i kjølerommet. Jeg ga den en halv teskje farin for en uke siden, slik at den skulle ha noe å kose seg med i helga :)
Jeg ønsker å bruke denne gjæra på en ny ale som jeg trolig brygger i løpet av påska. Spørsmålet er da: Hvordan går jeg fram, hvordan vasker jeg gjæra og hvordan beregner jeg riktig gjærmengde?
 
Jeg deler det jeg kan, så får andre komplementere.

Forrige øl vi satt, gjenbrukte vi gjær på.
Til en OG 1.048 øl brukte vi 1 dl slurry fra en 4.5% stout, der slurryen kom rett fra gjæringsbøtta, og ølen hadde gjæret i ca 2 uker.
Ut i fra gjæringsaktiviteten antar jeg at vi burde brukt litt mer, sikkert ~2dl.

Jeg synes slurry'en din muligens er litt gammel når du skal bruke den.
Viss du skal bruke den som den er, uten en starter, må du sikkert bruke bortimot alt for å få nok.

Vasking har jeg kun lest om, har ingen erfaring, men viss du misstenker at gjæren din trenger vasking, ville jeg heller kjøpt ny.
Tross alt koster en pakke flytende gjære kun 60 kr (litt mer for Wyeast), og det er billig i forhold til en infisert batch.
 
Gjærvaskevideoen til Gustav anbefales :)

Ellers tror jeg ikke at det er gunstig å tilsette sukker, eller forsåvidt annet forgjærbart sukker, mens gjæren lagres. Når man, eller iallefall jeg, vasker gjæren etter et brygg gjør jeg det for å:

*Fjerne trub, humlerester, døde gjærceller osv.
*Fjerne tilgang på forgjærbart sukker
*Fjerne, eller rettere sagt minimere, eksponering for oksygen
(*Fjerne eventuelle bakterier, med feks. syreløsning eller klordioksid)

Med dette ønsker man å fjerne 'maten' og oksygenet slik at gjæren går i dvale og minimerer bruken av energireservene sine frem til neste brygg/starter. Det går eventuelt an å friske opp gjæren med en starter under lagringen, men da er det lurt å bruke maltsukker, som også inneholder andre viktige næringsstoffer som gjæren trenger.

Det er litt splittede meninger om det er mest gunstig å oppbevare gjæren på ølet som blir med når man høster, for så å eventuelt vaske før pitching. Eller å vaske før lagringen. Det betyr vel kanskje at det ikke er avgjørende hvilken metode man bruker.
 
Men er det noe problem å brygge en ny øl av samme "type" som f.eks en wit  i i mitt tilfelle å tappe den rett på gjærkaka til det første brygget (selv om oppskrifta er en annen enn den første)?
Eller er det smartere å bare bruke en ny pakke gjær`?
 
Takker for gode svar. Det passer dårlig å mislykkes med denne batchen, så mulig jeg kjøper ny gjær iom at jeg ikke har prøvd gjenbruk før. Jeg får tenke litt. Skal ligge unna helgekosen til gjæra heretter  ;D
Et spørsmål til forresten. I slurryen er det selvsagt masse humlerester. Er det bare å se bort fra dette?
 
ALEien skrev:
Men er det noe problem å brygge en ny øl av samme "type" som f.eks en wit  i i mitt tilfelle å tappe den rett på gjærkaka til det første brygget (selv om oppskrifta er en annen enn den første)?
Eller er det smartere å bare bruke en ny pakke gjær`?

Ved å pitche rett på hele gjærkaka får du mange ganger for mye gjær, døde gjærceller, humlerester og eventuelt bakterier. Sjekk ut gjærkalkulatoren for rett menge slurry, så høster du den i et desinfisert syltetøyglass og bruker det på neste brygg. Hvis du vil vaske gjæren kan du bruke Gustav sin film som guide. Det er linket til den lenger oppe :)

Hvis du starter med helt ny gjær vet du ganske godt, med kalkulatoren, hvor mye gjær du har, at den ikke har endret seg noe og at den er helt fri for forurensinger/bakterier.

Roarsa skrev:
Et spørsmål til forresten. I slurryen er det selvsagt masse humlerester. Er det bare å se bort fra dette?

Humelen bidrar nok ikke med noen positiv effekt, men jeg vil ikke si at det er et 'must' å vaske slurryen heller. Jeg pleier å gjøre det, det tar ikke så lang tid og er artig å holde på med i kveldingen :)
 
Tilbake
Topp