Gjenbruk av tørrgjær

Hei! Frem til nylig har jeg/vi brygget med en god, gammel "hjemmegjær" som vi har brakt videre fra brygg til brygg ved å ta av gjær og tørke. Jeg har nå avansert litt i bryggeverden, og begynt å bruke kjøpegjær. Egentlig er mye av grunnen til det at den gode gamle hjemmegjæren fikk et illebefinnende og ble ødelagt.

Så, det jeg lurer på... er det noen hensikt i å ta av gjær og tørke nå som jeg har gått over til kjøpegjær, eller vil de edlede gjærkulturene bare blande seg med diverse annet uhumsk og bli ringere og ringere for hvert brygg jeg bruker om igjen?

Dersom du har god hygiene og er sikker på at gjæren ikke er ødelagt, kan den fint gjenbrukes. De fleste synes allikevel at det er enklere å kjøpe ny gjær til hver brygging.

Å tørke gjæren er ikke noen god løsning. Det beste er å oppbevare den på et desinfisert glass i kjøleskap.

At det er enklere er jo utvilsomt sant, det er jo bare å klikke "kjøp", så... men det koster jo litt også :) sunnmøring :D

Om du er intressert i gjenbruk av gjær, går det an å lese seg opp på hvordan å "vaske gjær" og hvordan man lager startere.
Selv bruker jeg en pakke tørrgjær på hvert brygg. Det er dumt å være gjerrig om det går utover ølkvaliteten.

Hallstein skrev:
Det er dumt å være gjerrig om det går utover ølkvaliteten.

helt enig der... var det jeg var ute etter å vite, om det går utover kvaliteten å ta vare på osv. ut ifra det jeg har lest tror jeg at jeg skal spandere på gjær for hvert brygg heller enn å drive med all omstendeligheten... takker for tipsene likevel :)

Som Sunnmøring så kjører vi gjenbruk av færsk gjær. Tørrgjæren er som regel så billig at besparelsen ikke er stor nok til at vi tør å ta risikoen :)

Øystein

Tilbake
Topp