Gjering og søthet.

Tor Henning

Norbrygg-medlem
Mitt første brygg har nå stått siden forrige mandag å tok og målte søtheten igår. OG var på 1065 og når æ målte igår var den kommen ned på 1032. Synes dette var ganske søtt, og lurte på om d e nåkka æ kan gjøre førr å få den lengre ned. D plopper nesten ikkje i d heile tatt i gjerlås. Ka kan detta skyldes? Bi å la den stå t mandag før æ ser igjen og nskje flasker. Håper på hjelp til å få den ned før den ti.

Hvis det har tatt over en uke å komme ned fra 1065 til 1032 så har nok noe ikke helt gått som planlagt. Derfor vil det være interessant å vite:
- hva slags brygg er det?
- hvilken gjær (og hvor mye) har du tilsatt?
- ved hvilken temperatur står brygget og gjærer?

Enig at noen ikke går som plannlagt.

Når jeg har brygget har noen lignende skjedd etter temperatur har senket i noe periode.  Gjæren får en sjokk og jobber saktere.

Det har vært noenganger ok resultat når jeg har ventet til ølen har senket til slutt gravitet, og noen ganger ikke så bra.

Jeg skulle bare vente og til den har kommet ned og se på resultatene.

Type øl va brown ale og tilsatt 1 pakke engelsk ale tørrgjær. Den står å gjerer på 18, 19 grader. Men va en dag d skjedde nåkka sånn at den va nede i 16 grader. Så dere mener jeg bare burde la den stå å gjere lenger enn til mandag?

En Brown Ale, er det altså snakk om et ølsett, eller var det et ekstrakt- eller maltbrygg? Og dersom det var et ølsett, tilsatte du så sukker, som det står i bruksanvisningen?

Når det gjelder temperaturen så er det noe lavt, ja. Kanskje du kan sette dunken i romtemperatur? Den økte temperaturen kan kanskje vekke gjæren litt mer til livs, samtidig som at ølet ristes lite grann som også kan ha en positiv effekt på videre forgjæring.

huske å sterilisere det du skal røre med.  KAn også hjelpe å isolere gjæringsbøtte med en hånkle, eller teppe for å holde temperatur opp, dersom romtemp senker av og til.

Gjæren produsere litt varmen selv så hvis du har bare godt ned litt det kan hjelpe.

Det samme skjedde meg med mitt første brygg før jul. Eg brygga ein India Pale Ale, dessverre viste det seg at termometeret mitt hadde ein feilmargin på opptil 10 grader for mykje. Mitt øl var dior for kaldt når eg tilsette gjæren. Sette brygget til gjæring ved 18 grader, men her og vart temperaturen for låg i ein periode. Eg hadde ein OG på 60 og ein FG på 30. ølet vart faktisk veldig godt, men vart sjølvsakt i søtaste laget.

dessverre gjekk det verre med den Tsjekkiske pilsen eg brygga i helga. Etter tre dager har fortsatt ikkje gjæringa starta, så kjem nok til å tømme alt i sluken. Trur starteren fekk seg eit skikkeleg sjokk, eg hadde satt startaren i stova pga fin og jamn temperatur trudde eg. Dessverre var det utrolig flott vær her på søndag, mest sansynleg har sola kokt gjæren. Solvarme i januar hadde eg ikkje tatt hensyn til.

Prøver for tredje gang litt seinare i februar, kanskje det vil gå betre då........

D e snakk om et maltbrygg. Har satt temperaturen opp tell ca 20 grader nu. Men skjer enda ikkje nåkka i gjærlåsen. Får prøve å riste litt på dunken idag å se om d skjer noe. kanskje skru opp varmen litt til også?

Jeg skulle ikke riste på dunken.  Da rister du opp alle død celler og andre grums fra bunnen.

Rør hardt overst for å løse inn litt O2 og blander inn skummen som er igjen overst.

Kanskje det er noe som har plaget gjæren nederst i dunken og du blander den inn igjen dersom du rister hele dunken. :biersmile:

20 gr er forsåvidt nok. Men siden det da gjelder et maltbrygg, så er jeg fortsatt ute etter flere detaljer. Her gjelder det ikke å spare på info for å få den nederste stein oppe ;D.

Interessante saker her kan være:
- mesketemperatur
- oppskrift (hvor mye av hver malt)

Forresten, så er det sånn med mange gjæringsdunker at de ikke er helt tette. Det innebærer at en del av kullsyren sniker seg ut langs lokket eller langs gummiproppen til gjærlåsen. Altså selv om det er gjæringsaktivitet så vil man ikke nødvendigvis kunne se dette.

En annen ting er at hvis du skulle riste lite grann på dunken, så vil dette frigjøre litt av kullsyren som er løst opp i ølet. Så hvis da plutselig gjærlåsen begynner å boble, så bør man ikke ta det som et tegn at brygget 'plutselig' har begynt å gjære igjen. Ellers så gjelder det å være tålmodig. Det kan godt hende at brygget vil ordne seg.

Jeg skjønte ikke helt siste setningen i ditt første innlegg her i tråden, men forstår det slikt at du tenkte å flaske. Det bør man nok vente med, for med en foreløpig FG på 1032 så risikerer man i stor grad flaskebomber, og det kan ha svært uheldige konsekvenser!

enig, jeg skulle overføre til en trykkfat et par uker før taping til flasker eller vente til forventet FG i opprinelig dunk

Vet ikkje kor masse av hver sort malt d va i blandingen. Fikk en ferdig pose me malt til brown ale fra brygging.no. Ellers e æ redd førr at mesketemperaturen va for høy. Den lå på 70,4 grader ca hele tiden. Trodde den skulle gå lenger ned, men gjor ikke d. Men da veit æ jo t neste brygg at den ikkje faller 10 grader når æ tar i malten slik d sto d sku:) Men man lære så lenge man brygge. Risket donkan litt igår og satt opp tempen t litt under 21 grader. Og d ploppa en gang når æ va inne i sta. så får håpe d ordna sæ. Lar den kanskje bære stå å gjære ei uka t sånn at ikkje flasken går i lufta:) Får bære ta å ha mer stabil gjæringstemp neste brygg og kanskje 5 grader lavere mesketemp, så bi d nok bedre:) Trur også æ ska bruke flytende gjær neste gong, og kanskje en gjærstarter. Denne gangen tok æ bære tørrgjæra i dunken å ristet.

Tor Henning skrev:
Ellers er jeg redd for at mesketemperaturen var for høy. Den lå på 70,4 grader ca hele tiden. Trodde den skulle gå lenger ned, men gjorde ikke det.

Se, det forklarer en del!  :idea:

Jeg ville likevel la ølet stå en liten stund til for å la gjæren spise ferdig det de greier å fordøye, og så kan du vel før eller siden tappe ølet på fat, eller evt på flasker. Neste gang kan det nok være grei å sikte seg inn på en lavere mesketemperatur, på ca 65-66 gr..

Foreslår plastflasker med skrukork hvis det blir tapping før SG er mere forsvarlig. Da er det greiere å føle seg frem ved å kjenne på hvor harde flaskene er. Du ser også på bunden hvis trykket er ALT for høyt, da buler den ut (og flasken kan velte). Men ta det i oppløpet og slipp ut litt trykk underveis!

F.eks kan det være greit å bruke 1,5 L flasker og bare fylle i 1 liter. Det gir mere luftvolum og dermed mindre risiko for uforsvarlig høyt trykk.

Jeg er en uerfaren ølbrygger, men kjenner til bombeproblematikken via familiens julebryggtradisjoner - søtt bruseøl og også Tomte-brygg som tappes etter 1 døgn på Idun-gjær! Galskap..  men det smaker godt!  :p

PS - dropp karboneringssukkeret!  ;)

PPS - kan noen utdype hvorfor høy mesketemperatur gir treig gjæring ???

Først og fremst. Under meskingen aktiverer du forskjellige enzymer som bryter ned stivelse til kortere karbohydrater. Først og fremst to ensymer (Alfa-Amylase og Beta-Amylase).
Beta Amylase er enzymet som bryter ned karbohydratene som gjæren greier å spise. Dvs. de enkleste Maltose, glukose. Beta-Amylase trives best ved ca 60 grader. Mesker du ved 60 grader vil du ende opp med et veldig tørt øl uten noe serlig sødme.
Alfa-Amylase virker litt anderledes. Den bryter ned stivelse, men til litt lengre karbohydrater som gjæren ikke greier å spise, men som smaker veldig søtt. Høygiret til Alfa-Amylase ligger rundt 70 grader.

Det som skjedde da du meska ved 70 grader er at Alfa-Amylasen hadde det helt fortreffelig med Beta-Amylasen ikke fikk kommet igang sjikkelig. Dermed en vørter med lite forgjærbare sukkerarter.
Nødløsningen i et slikt tilfelle for å redde øllet kan være å ha oppi sukker, for å ikke ende opp med vørterøl med gjærekstrakt  ^-^

Som Ed sier er det i de fleste tilfeller greit å ligge på mellom 65 og 66 grader. Da ender man med et godt balansert øl. Dette kan justeres opp eller ned avhengig av hvor mye sødme du vil a i det ferdige produktet. Mengden spesialmalt vil også a en innvirkning på hvor søtt øllet blir.

(Håper det gav mening, har smakt på et par)  :angel:

For å unngå flaskebomber er det viktig å ta gravitetsprøver med hydrometer. Da vil du kunne se om gjæren fremdeles fester nedi brygget. En annen ikke like sikker indikasjon er om det er aktivitet i gjærlåsen. En ting er sikkert. ALDRIG flask uferdig øl. Jeg har hodt på å ta livet av noen venner fordu jeg gav dem dugelige flaskebomber. Det kan ta mange uker før øl er utgjæra, feks hvis man har tilsatt for lite gjær eller ikke beluftet vørtern ordentlig.

Hvis du lar det være for mye luft i flaska vil du oksydere øllet, noe som smaker skvip. La det være en cm. luft til korken.
Ideelt med ordentlig utgjæra øl og riktig mengde primings sukker (Karboneringsukker) kan du la korken ligge løst oppå flaska en liten stund for å drive ut luft med co2 fra øllet før den korkes. 1 - 2 uker i 18 grader så har du flasker som sier "Pyss" og ikke PANG! :)

Jeg pleier å fylle litt CO2 på flaskene før jeg fyller med øl og primingssukker for å sikre meg mot oksydering. Men etter det jeg har forstått er det unødvendig hvis det bare er 1-2 cm luft igjen. Da vil ettergjæringen spise opp oksygenet. Men jeg pleier jo også å riste litt på flaskene etter korking, noe som iallfall i teorien kan medføre en liten risiko for oksydering. Eller er ikke det riktig?

Tore B. skrev:
Men etter det jeg har forstått er det unødvendig hvis det bare er 1-2 cm luft igjen. Da vil ettergjæringen spise opp oksygenet.
Riktig. Så lenge det er levende gjærceller i øllet vil disse nokså raskt fortære oksygenet i væsken. Er øllet filtrert derimot skal det veldig lite til før det blir smakløst.

Vet ikke hvor mye det har å si mht. risting. Ville i utgangspunktet avstått fra det.

Tilbake
Topp