Gjeringsforløp

hei

Jeg brygget noe som jeg håper skal bli en Cream Ale i går, og brukte en tørrgjær av typen asfalt US-05.

Jeg pitchet på rundt 16 grader og har tapet sensoren til min stc-1000 på utsiden av gjæringskaret og har stilt den inn på 16 grader.

Jeg pitchet i går ca kl 15.00 noe som er snart et døgn side, men fremdeles er det ingen aktivitet. Er dette vanlig siden jeg pitchet på så lav temperatur, eller burde det vert aktivitet nå.

Og er det no jeg kan gjøre? Jeg ønsker å gjære på lav temp for å få en noe mer lager aktig karakter på ølet.

Og er det no jeg kan gjøre?
Ja, vente litt til - så skal du se at alt ordner seg.

On a sidenote mener jeg å ha lest at US-05 ikke nødvendigvis gjærer så "cleant" lavt nede, men har ikke brukt den lavere enn 18 selv så det får ev. noen som har prøvd den der kommentere på.

Ja, vente litt til - så skal du se at alt ordner seg.

On a sidenote mener jeg å ha lest at US-05 ikke nødvendigvis gjærer så "cleant" lavt nede, men har ikke brukt den lavere enn 18 selv så det får ev. noen som har prøvd den der kommentere på.
Takk for svar. Er du fornøyd med det gjæren produserer ved 18 grader?
Jeg vurderer om jeg skal øke tempen. Det er første gang jeg bruker denne gjæren...

Er stort sett fornøyd med det US-05 leverer. I IPA'er etc. hvor det gjerne er mye bitterhet, humle og alkohol, så blir den omtrent helt borte. Dog skal det sies at jeg er litt "lei" det klassiske fruktige preget US-05 setter fra seg (som blir mer merkbart i mildere øltyper), men det er en personlig greie, har derfor brukt mye annet den siste tiden for litt variasjon (har fortsatt en stack US-05 i kjøleskapet, så ikke misforstå). Når det gjelder lavere temp er det noen som hevder at den gir fra seg et fersken-preg, men dette har jeg ikke prøvd eller erfart selv, så ta det med en klype salt. Jeg holder meg i 18-20 da det går for å være et område den er veldig nøytral i, men det er sikkert noen på forumet som har eksperimentert mer med forskjellige temperaturer på US-05 som har innspill... Gahr er vel praktisk talt i familie med US-05, så han kan sikkert gi noen tips ;)

Var det ikke en tråd hvor man mente at 05 gjæret "renere" enn lagergjær nede på rundt 13C?
Tror ikke det nødvendig å øke temperaturen nå. Den starter nok ilkevel.

Tilbake
Topp