Avvikende temperaturmålinger, hva bør jeg styre etter?

Andrimner

Norbrygg-medlem
Hei,

Jeg har 75 liter med pils stående på en F80 unitank. Gjær ble pitchet i går, og gjæring har ikke startet enda.
Inkbirden, som har sensoren nesten helt nederst, mener temperaturen er over 10 grader. Inkbirden, som flyter på toppen, mener temperaturen er 6,5 grader. Jeg har opplevd noe avvik mellom disse før, men på forrige brygg som jeg tappet i forrige uke var de så å si samstemte, og det er det de pleier å være.

Hva bør jeg styre etter?
 
Sist redigert:
Hei,

Jeg har 75 liter med pils stående på en F80 unitank. Gjær ble pitchet i går, og gjæring har ikke startet enda.
Inkbirden, som har sensoren nesten helt nederst, mener temperaturen er over 10 grader. Inkbirden, som flyter på toppen, mener temperaturen er 6,5 grader. Jeg har opplevd noe avvik mellom disse før, men på forrige brygg som jeg tappet i forrige uke var de så å si samstemte, og det er det de pleier å være.

Hva bør jeg styre etter?
Mål med et termometer for å sjekke hvilket av dem som har rett.

Det burde jo være varmere øverst. Er det noe med oppsettet ditt som kan forklare hvorfor det er omvendt - om begge målingene skulle være riktige?
 
Mål med et termometer for å sjekke hvilket av dem som har rett.

Det burde jo være varmere øverst. Er det noe med oppsettet ditt som kan forklare hvorfor det er omvendt - om begge målingene skulle være riktige?
Nei, kan ikke skjønne at det skulle være kaldere øverst enn nederst. Helt vanlig F80-tank.

Er litt vanskelig å kontrollmåle, vil helst ikke åpne for å sjekke tilten. Skal sjekke tilten mot inkbirden når dette brygget er på fat, men får ikke gjort det nå. Prøvde med et steketermometer i porten til inkbirden, men det tok veldig lang tid å få den til å telle ned etter at den nådde 17 - 18 grader.
 
Nei, kan ikke skjønne at det skulle være kaldere øverst enn nederst. Helt vanlig F80-tank.

Er litt vanskelig å kontrollmåle, vil helst ikke åpne for å sjekke tilten. Skal sjekke tilten mot inkbirden når dette brygget er på fat, men får ikke gjort det nå. Prøvde med et steketermometer i porten til inkbirden, men det tok veldig lang tid å få den til å telle ned etter at den nådde 17 - 18 grader.
Ser vi bort fra mulig infeksjonsfare, er det uproblematisk å åpne tanken nå. Litt oksygen skader ikke; tvert i mot. Det er først når hovedgjæringa er unnagjort at det er viktig å ikke slippe til luft.
 
Da har jeg gjort begge deler: Målt fra prøvekranen (sitter helt nede, ca. på høyde med Inkbird-proben), og øverst i selve tanken med et desinfisert steketermometer. Nå hadde forsåvidt differansen mellom Inkbirden og tilten redusert seg til 2 grader: Inkbird mente 12 grader, tilten mente 10,6, så problemet var litt mindre akutt. Men prøvemålingen viste 12 grader fra prøvekranen, og 11 grader i toppen. Kan jo være at prøven fra prøvekranen rakk å varme seg litt opp før termometeret rakk å "telle seg ned", men så lenge differansen mellom følerne bare er to grader, tenker jeg at jeg prøver å legge meg på et snitt frem til dette brygget er ferdig, og deretter får jeg teste og kalibrere tilten og inkbird-proben mot hverandre før beste brygg.

Takk for alle innspill!
 
Kjøp dette sporenstreks... Nesten like bra som Thermapen, men til en fjerdedel av prisen.
Dette gir deg muligheten til å måle lenger ned i mesken:
 
Fiffig nok forsvant forskjellen et par dager ut i gjæringen. Nå er de innenfor 0,5 grad av hverandre. Så det kan kanskje se ut til at forskjellen var reell likevel...
 
Tilbake
Topp