Glemte å sirkulerer, innvirkning på sluttresultatet?

Brygga en bayer i dag. Men glemte helt å sirkulerer etter mesking og gikk rett på utskylling. Tidligere har jeg hevet temp til ca 80 grader og sirkulert 15-30 min. Det skal sies at i dag fikk jeg ca hele 84 % utbytte mot tidligere 72-76%. Vørteren virket klar og fin da den gikk oppi gjæringskaret og jeg traff også OG rimelig bra. Vil det at jeg ikke sirkulerte bety noe for hvordan ølet vil bli  :attevar: ? Uklart øl? Smak?

PaalMK skrev:
Brygga en bayer i dag. Men glemte helt å sirkulerer etter mesking og gikk rett på utskylling. Tidligere har jeg hevet temp til ca 80 grader og sirkulert 15-30 min. Det skal sies at i dag fikk jeg ca hele 84 % utbytte mot tidligere 72-76%. Vørteren virket klar og fin da den gikk oppi gjæringskaret og jeg traff også OG rimelig bra. Vil det at jeg ikke sirkulerte bety noe for hvordan ølet vil bli  :attevar: ? Uklart øl? Smak?

Jeg synes det er rart at du fikk så godt utbytte når du ikke skylte.... men det har ingenting å si for smaken.

Men han skylte jo. RDWHAHB. Kanskje du får mer bunnfall i karet, men det går helt sikkert greit.

Gjæringa er i full gang i kjøleskapet. Blir spennende å smake samt å se på klarhet når ferdig. Muligens jeg har funnet en kilde til bedre effektivitet på BB30 ved å kutte sirkuleringen? :idea:

Tilbake
Topp