Glemte Clarity Ferm

Nøkling

Norbrygg-medlem
Jeg glemte å tilsette Clarity Ferm i begynnelsen av gjæringsforløpet på en lager jeg brygger.
Vil det ha noe for seg å tilsette det nå? (Holder på med diacetyl rest), eller er det ikke noe poeng?

Hvis du tilsetter det etter at stormgjæringen er over vil det nok ta litt lengre tid siden konvensjonen under stormgjæringen gjør at fermen blir fordelt i spannet hele tiden.

Men hvis det tar så mye lengre tid at du bør la ølen stå lengre vet jeg ikke.

Tilsatte den nå jeg. Får satse på at det går bra. Med nok tid blir den vel klar nok. Skal ikke drikkes før til jul uansett :)

Hvis du tilsetter det etter at stormgjæringen er over vil det nok ta litt lengre tid siden konvensjonen under stormgjæringen gjør at fermen blir fordelt i spannet hele tiden.

Er clarity ferm virksomt når det er alkohol til stede? Jeg trodde alkoholen var en del av prosessen som denaturerte enzymet.

Clarity Ferm / Brewers Clarex fungerer prevantivt ved hydrolyse av proteinet prolin slik at flere prolin-proteiner ikke kan binde seg til hverandre i lange kjeder og vise seg for oss som kjøletåke.

Du vil nok ha liten, om noen, effekt av å tilsette clarity ferm nå, men det skader vel ikke. Det kan jo ha en betydelig placebo-effekt :)

Det var tydeligvis ikke eneste problemet.....gjæring stoppet på 1.024. Første lager-forsøk, men synes det er høyt uansett. Prøvde å "røre" gjæren til liv igjen....no effect. Økte temperaturen gradvis til 18 C. Ingen effekt. Tilsatte et rør med ny gjær...ingen effekt. fortsatt 1.024. Smaker ikke søtt, så lurer på om det kan ha vørt mesken som gikk litt skeis. Evt. at det ikke ble nok oksygenering. Har pitchet nok gjær i hvertfall.

Clarity Ferm / Brewers Clarex fungerer prevantivt ved hydrolyse av proteinet prolin slik at flere prolin-proteiner ikke kan binde seg til hverandre i lange kjeder og vise seg for oss som kjøletåke.

Du vil nok ha liten, om noen, effekt av å tilsette clarity ferm nå, men det skader vel ikke. Det kan jo ha en betydelig placebo-effekt :)
Prolin er ikke et protein, men en aminosyre. Tenk på proteiner som kjetting, lenkene heter da aminosyrer. Enzymet i clarity ferm klipper kjettingen akkurat der hvor prolin sitter, dermed blir det kortere kjettinger ((og defeller ikke like lett ut ved lave temperaturer som de lange).

Det var tydeligvis ikke eneste problemet.....gjæring stoppet på 1.024. Første lager-forsøk, men synes det er høyt uansett. Prøvde å "røre" gjæren til liv igjen....no effect. Økte temperaturen gradvis til 18 C. Ingen effekt. Tilsatte et rør med ny gjær...ingen effekt. fortsatt 1.024. Smaker ikke søtt, så lurer på om det kan ha vørt mesken som gikk litt skeis. Evt. at det ikke ble nok oksygenering. Har pitchet nok gjær i hvertfall.
Hvis du har 1.024 uten sødme, kan det kanskje være greit å sjekke at du får 1,000 i rent vann ved 20C.

A

Det er sødme der, men langt i fra for mye. Synes den er ganske bra balansert. Alt i alt er jeg ganske fornøyd med denne. var litt bekymret i starten, men med lagring har den blitt veldig god :)

Tilbake
Topp