God øl, med barnesykdommer (nybegynnerfeil)?

thomaslm

Norbrygg-medlem
Har nettopp smakt på min gode hjemmelagede øl, en ale. Jeg synes den smaker utrolig bra i forhold til alt annet av hva jeg har brygget..

Jeg brygger all grain og lurer på hvorfor ølen er så uklar...

Har brygget en tidligere som er helt klar, men denne er litt uklar.. Smaker veldig bra, bedre enn den jeg hadde som var klar.

Kan det være jeg har kvernet for fint?
Hva er grunnen til at jeg får slikt "uklart" øl?

Har nå passert 5 batcher med all grain og stortrives med hobbyen.
 
Grunner til tåkete øl er mange. Stor andel av hvete kan gi tåkete øl, dårlig kok og lang oppkokningstid, samt lang nedkjølingstid kan gi tåkete øl, lavtflokkulerende gjærtyper lager også tåke fram til de finner fram til bunnen. Lang resirkulering av mesken hjelper godt på et klarere øl, da du får fanget opp mye ugg før kok, som også ser ut til å hjelpe på et klarere øl. Etter jeg begynte å sirkulere i 10-15min med pumpe før avtapping er ølene helt klare etter to uker karbonering.
 
Hvis du drikker ølet ferskt og iskaldt kan det være kjøletåke du ser. Skyldes proteiner som utfelles ved lav temp, sikkert pga en eller flere av de grunnene som runarstock nevner.

Sett ølet kaldest mulig, gjerne 0C. Vent så lenge du kan.
Etter etpar uker har det lagt seg pent på bunnen av flaskene.
 
kan være mye rart som er skyld i det.
har det stått lenge da?
hvor lenge på dunk? hvor lenge på flaske?

men smaker det godt så er det ikke så farlig om det klart eller ikke.
det viktigste er at det kan nytes.
 
Har stått i overkant av to uker i kar, og to uker i flaske.

Har brukt Irish Moss i denne..

Når det gjelder oppkokingstid, kan jeg si at jeg bruker i overkant av 1 time fra mesking er ferdig til det starter å koke.. Lang oppkokingstid..

Kan det være det?

Brukte Safale 05 tørrgjær og er ikke noe hvete i denne..

Har forresten en hveteøl som skal tappes i neste uke, noen gode tips med denne?
 
Tilbake
Topp