Goldings humlene.

Oddvar Demmo

Norbrygg-medlem
Hvordan vite hva er hva ?
EKG er vel greit
også Styrian Goldings,
Men fx East Kent eller bare Goldings, hvordan kan vi være sikre på hva det er  ?
Da trenger jeg ikke si at jeg ikke er vant med GB humler.

Goldings = EKG. Styrian Goldings er egentlig ikke Goldings, men en Fuggles dyrket i Slovenia.

Er ikke så mange dagene jeg satt og lurte på det samme selv. Fant denne siden på wiki som oppklarte litt.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_hop_varieties#Goldings
They are called East Kent Goldings if grown in East Kent, Kent Goldings if grown in mid-Kent, and Goldings if grown elsewhere in the U.K.

Både golding og hallertau går jo igjen på mange typer, og ofte ekke oppskriftene spesifisert med mer enn goldings eller hallertau så det er vanskelig å vite hvem av de man skal bruke.
Er det slik at hvis en oppskrift bare nevner hallertau/goldings så er de forskjellige versjonene såpass like at det er det samme hvilken man bruker? Veldig mange av oppskriftene i Brewing Classic Styles er slik.

Fredda skrev:
Er ikke så mange dagene jeg satt og lurte på det samme selv. Fant denne siden på wiki som oppklarte litt.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_hop_varieties#Goldings
They are called East Kent Goldings if grown in East Kent, Kent Goldings if grown in mid-Kent, and Goldings if grown elsewhere in the U.K.

Både golding og hallertau går jo igjen på mange typer, og ofte ekke oppskriftene spesifisert med mer enn goldings eller hallertau så det er vanskelig å vite hvem av de man skal bruke.
Er det slik at hvis en oppskrift bare nevner hallertau/goldings så er de forskjellige versjonene såpass like at det er det samme hvilken man bruker? Veldig mange av oppskriftene i Brewing Classic Styles er slik.

Hallertau er en region hvor det dyrkes mange typer humle. Hvis det ikke oppgis noe annet enn "Hallertauer" er det som regel Mittelfrüh det siktes til. Goldings har vel mer eller mindre identisk karakter enten den er dyrket i øst eller midt i Kent eller andre steder i England. I alle fall er det uproblematisk å bytte dem i mellom. Men Styrian Goldings er altså noe annet.

Styrian goldings er fra Slovenia. Fins mange varianter av styrian. Goldings, dana, bobek, Aurora osv.

Gahr.... Har driver akurat med en oppskrift på Kölsch. Hervhadde jeg tenkt til å bruke Hallerta Mittelfrüh, men så har jeg igrunn greiest tilgang på Herbrucker. Vil det bli noe forskjell på resultatet? Jeg sikter mot en IBU på 22-25.... Utover pilsnermalt vil jeg bruke Vienna og hvete.... Gjær Wlp029

Sabeltann

Sabeltann skrev:
Gahr.... Har driver akurat med en oppskrift på Kölsch. Hervhadde jeg tenkt til å bruke Hallerta Mittelfrüh, men så har jeg igrunn greiest tilgang på Herbrucker. Vil det bli noe forskjell på resultatet? Jeg sikter mot en IBU på 22-25.... Utover pilsnermalt vil jeg bruke Vienna og hvete.... Gjær Wlp029

Sabeltann

Du kan fint erstatte Hallertauer Mittelfrüh med Hersbrücker i en kölsch.

Tilbake
Topp