Grainfather, noen spørsmål

Marius Skorstad

Norbrygg-medlem
Har nettopp startet min karriere som hobbybrygger, har gått til innkjøp av Grainfather connect og idag skulle første brygg, brygges.

Etter litt kløning til å begynne med så kom vi igang, etter bryggingen har det dukket opp noen spørsmål fra min side.

Når vi skulle rengjøre kjelen fant vi et ganske tykt lag med fastbrent materiale, noen som aner hvorfor det kan a skjedd? og hvor mye har dette å si for vørteren? var ikke noe brentsmak.

Når meskingen er ferdig og man skal fylle på med vann, så tok dette uendelig lang tid, og vil det være noen fordel å røre rundt i maten for å få ut det siste sukkeret, istedet for å bare helle på vann?

Tømmingen til gjeringskaret gikk også veldig seint, noen som har noe tips på denne fronten?

Håper på snarlige svar :)

Under kok vil det legge seg et lag med kornrester nede der varmeelement sitter, jeg tar vanligvis å skraper det området 3-4 ganger under koking for å løse opp det.
Hvis du tenker på at skyllingen tar lang tid så er det egentlig bare bra. Bruker et litersmål å lar det ta den tiden det tar. Hadde heller rørt under mesk enn under skylling. Prøv å ikke kom over de holdegreiene på den perforerte topplaten når du skyller grunnet at du vistnok kan oppleve stuck sparge, DA må du nedi å røre og det tror jeg er en kjiiip jobb. Angående tømming er det vel å anbefale en god gammeldags whirlpool. Kan anbefale deg å sjekke ut tubesiden til David Heath, en flott ambassadør for GF og han tar for seg akkurat det du spør om.

1. Utfelte proteiner som brenner seg fast i bunn. Dette skjer. Røre forsiktig i bunn i blant under kok er her proaktivt tiltak. Har ikke hatt issues med smak selv om man har et lite lag. Fjernes enkelt med soak med PBW og scotch brite (eller en slags stålull)

2. Kildene er mange. Her kan malt sammensetning sef ha betydning. Altså hva man har oppi. Likevel noen tips: bruk god tid på innmesk. Tilsett malt stegvis og rør mer enn du normalt skulle tro. Da sikrer du at ingen deigklumper lages og dessuten øker du utbytte betraktelig. Et punkt er: Er maltet for fint knust er risk for stuckmash større. Skulle det bli helt tett så vær ekstremt forsiktig med å røre oppi et maltrør som er heist opp. Da står det ikke sikkert på de små festene. Senke karet, av med plata og velte litt på maltsenga med meskespaden kan jo alltids vurderes. Bruk god tid på skylling: øker utbytte.

3. Filter og snarere tetting av dette er en gjenganger her. For å unngå redusert flow til pumpa og filteret så kjør alltid Whirpool etter kok. Da samler trub og humle seg som en kone i midten av balja og flyten går meget bedre. Her er motto: så lenge det flyter igjennom er det håp. Sjekk også kuleventilen i stigrør: her setter deg seg ofte humlerester og lort. Må rengjøres alltid. Pass på ved skraping av bunn og Whirpool at du ikke slår av filteret i bunn. Det er nemlig svært kjipt.
Et annet triks om røret er tett er jo som nevnt av med kuleventilen og blåse ned i røret, en sykkelpumpe er da kjekt.

Sjekk noen videoer på YouTube fra en herre ved navn David Heath. Han har mange How to med Grainfather . Anbefales

Gratulerer og lykke til med bryggingen

Sent from my iPhone using Tapatalk

Må bare få hive meg på mine gode herrer foran, sjekk ut Heath's sine youtube videoer om GF, alt du har spurt om og så mye, mye, mer der :)
Bl.a disse er veldig informative (!) for nybegynnere :

Edit, glemte å tipse om at han i hver eneste bryggevideo er påpasselig med å nevne at man SKAL ta seg god tid med innmesk, har du for fint knus så kan du selvfølgelig fortsatt få en "stuck sparge", men jeg har selv aldri opplevd det.

Tilbake
Topp