Grått/Grønt øl

Hei. Jeg brygget forrige uke en blonde ale. Når jeg må måler SG ser jeg at den er kommet ned til 1.008 og at ølet er ferdig gjæret.
Problemet med ølet er fargen. Den er grå/grønn. Er dette noe som vil komme seg med lagring?
Jeg har begrenset kunnskap om emnet, men tipper at det er gjær og humlerester som ikke har bunnfellt enda.
Er det noe jeg kan gjøre for at det skal bunnfelle fortere? Etter oppskriften min skal jeg sette ølet varmere siste uken. Men burde jeg ikke sette det kaldere?
Setter pris på alle innspill! :)

Slettes ikke uvanlig at det ser slik ut, la det stå en uke til. Har du muligheten til det, så sett dunken kaldt de siste to dagene, da speeder du opp bunnfellingen litt.

Har ikke opplevd det med farge selv. Men generelt sies det vel at man gjærer i nedre del av skalaen i begynnelsen,,så kan man øke tempen siste dagene for å la gjæren "rydde" litt sies det.

Jeg gjør det selv,,gjærer på 18-19 grader,,og hver til 23 siste dagene. Deretter fjerner jeg varme,,og lar øla kjøles i garasjen til omgivelses temperatur 2 dager før omstikking. Nå er det cirka 2 grader.

Så karboneres det med sukker,,setter det 10-12 dager i 20 grader,,deretter lagre kjølig igjen og konsumere.

Tilbake
Topp