Gravering av kjeler

Eduard

Norbrygg-medlem
For tiden bruker vi målestokker i rustfrittstål for å sjekke hvor mye væske som finnes i HLT, meske- og kokekaret. Vi måler fra kanten nedover til væskeoverflaten og dette funker fint. Nå så jeg at en hjemmebrygger i Nederland tok fatt i liksom-Dremel (se også her), laget en mal av papir som han klistret på innsiden av kjelen, og graverte i vei. Resultatet ble veldig fint, synes jeg:

dsc06182567.jpg


dsc06176437.jpg


Dette er forresten ingen god idé dersom dette gjøres med gjæringskar, siden graveringene ville være et godt sted til bakterier og andre småinger.

kilde: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,10071.0/all.html
 
Lurt!

Gi gjerne lyd hvis noen har skalaen for dette til terrassebryggeriet fra Stana.
 
Hvis kjelen ikke er helt sylindrisk, så kan du også prøve å justere selv. Han som tok bildene helte vel inn 1 liter vann ad gangen med en målebeger, men man bør da være nøyaktig hele tiden. Ville trolig helst gått får Oddvar sin beregning. Jeg legger her til Word-dokumentet som ble brukt til karene over, så kan man sikkert justere etter eget skjønn.

Det man gjør da er å selektere hele tabellen, høyreklikker, og justerer rekkehøyde for hele tabellen. I Oddvars eksempel er 1 liter 1,02 cm (=  2 / 1,962 ) så da blir rekkehøyden 1,02 cm. Enkelt som bare det.  :biersmile:

Formelen (som nevnt): π•r[sup]2[/sup]
 
Tilbake
Topp