Råd til bygging av HERMS?

Jeg har begynt å se meg lei på å bomme på mesketemperaturen. Jeg mesker i kjøleboks som holder på temperaturen helt fint, men det hjelper lite når det er så vanskelig å treffe i utgangspunktet, og jeg sliter med å reprodusere mine favoritter.

Derfor tenker jeg HERMS. Mer utstyr :eek:, men det vil gi kontroll på den faktoren jeg bommer på oftest.

Jeg tenkte først å kjøpe denne:
http://onlinebrewingsupplies.com/product_info.php?cPath=78&products_id=504

De sender til norge for 127AUD inkl frakt. det er 860kr. Pluss 25%MVA= 1075, pluss fortollingsgebyr, ca 1200kr.
Jeg synes det er litt dyrt, når man kan få 12mm kobber-rør til 54kr pr meter hos vvskupp.no

Jeg tenker derfor å kjøpe 3-4 meter kobberrør og presse det nedi en vannkoker fra clas:
http://www.clasohlson.com/no/Vannkoker/34-1018-2

Spørsmål:
Hvor vanskelig er dette å jobbe med? Klarer jeg å kveile den rundt innsiden av vannkokeren, eller må jeg lage en passende spiral som jeg deretter slipper neddi?

For å unngå for brå bøy nederst, er det da en idé å sette på en vinkel?
http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Klemringskoblinger/Vinkelkobling-2000017906/

Eventuelt:
Hvor mange watt trenger man pr liter mesk for å kunne stegmeske/øke temp fra typisk 65 grader til 78 grader kjapt nok?
En grad pr minutt er vel regnet som max, altså skal det ta max 13 minutter å heve temp fra 65 til 78 grader, målt ved utløpet fra meskekaret, slik jeg har skjønt det. Selvfølgelig forutsatt at man har god gjennomstrømning gjennom mesken, og resten av systemet. Her kommer vi også inn på valg av pumpe og dimmensjoner på slanger...
 
Og jeg har gjort det på denne måten. https://forum.norbrygg.no/threads/diy-kompakt-herms.26291/#post-268062
Pris komplett: ca 300,-

Denne var jo veldig liten! Er det mulig å stegmeske med en så liten spiral? Jeg ser jo fordelen av at vannkokeren bare trenger å være halvfull mtp respons-tid, men kontaktflaten blir jo også mindre



Denne var jo fin. Mer jobb å lage, men den typen design gjør det jo også mulig med et kraftigere varme-element. Jeg titter på biltema, og finner avløpsrør(1m), men hva heter "endestykkene"?
 
2 m 10 mm rør fra biltema. Passer akkurat i vannkokeren på 2 kW. Mesker med ca 12 til 18 liter vann for ferdig brygg på 25 liter. Steget fra 65 til 78 grader går raskt, uten at tiden er notert.
 
2 m 10 mm rør fra biltema. Passer akkurat i vannkokeren på 2 kW. Mesker med ca 12 til 18 liter vann for ferdig brygg på 25 liter. Steget fra 65 til 78 grader går raskt, uten at tiden er notert.

Ok, all den tid jeg kjører dobbelt så store batcher som deg, tror jeg for sikkerhets skyld jeg går for en noe større (4-5m)kveil med et 3kw-element. Det er noe mer jobb å lage, men prisen er bare ca 200kr høyere, også er jeg forhåpentligvis på den sikre siden mtp ytelse.

Når jeg tenker meg om hadde det jo vært utrolig deilig å slippe prosessen med å tilsette kokende vann for å nå 78 grader. Den skumleste delen av hele bryggedagen :eek:

Ang. pumpe: jeg har en Iwaki wmd-20 (30L pr min) og en billig kinapumpe spesifisert til 10L pr minutt. Er den lille rask nok, eller må jeg til med den store? Vil jo ikke ha stuck mash heller, men vet ikke hvor mye som skal til. Jeg kværner fint, kjører fly sparge, og får vanligvis over 90% effektivitet før kok. Jeg mesker i en igloo marine kjøleboks med manifold i bunnen. Ganske stor bunnflate...
 

Miguel

Norbrygg-medlem
Du må bare prøve, mye avhenger av falskbunnen og kverninga hvis du ellers har god dim på slanger/coil etc, der er flaskehalsen som regel hvis man først har tilgang til en god pumpe.
 
Ok, all den tid jeg kjører dobbelt så store batcher som deg, tror jeg for sikkerhets skyld jeg går for en noe større (4-5m)kveil med et 3kw-element. Det er noe mer jobb å lage, men prisen er bare ca 200kr høyere, også er jeg forhåpentligvis på den sikre siden mtp ytelse.

Når jeg tenker meg om hadde det jo vært utrolig deilig å slippe prosessen med å tilsette kokende vann for å nå 78 grader. Den skumleste delen av hele bryggedagen :eek:

Ang. pumpe: jeg har en Iwaki wmd-20 (30L pr min) og en billig kinapumpe spesifisert til 10L pr minutt. Er den lille rask nok, eller må jeg til med den store? Vil jo ikke ha stuck mash heller, men vet ikke hvor mye som skal til. Jeg kværner fint, kjører fly sparge, og får vanligvis over 90% effektivitet før kok. Jeg mesker i en igloo marine kjøleboks med manifold i bunnen. Ganske stor bunnflate...
Jeg kjører 50+ liter batcher, og jeg bruker en slik liten kinapumpe. Har hatt stuck mash en gang, men det er ikke krise når du kjører herms. Bare ha en stoppekran før pumpa som du kan stenge, og monter pumpa slik at den lett kan åpnes å fjerne malten eller hva det er som kiler seg... Ikke noe stress synest jeg.
 

Miguel

Norbrygg-medlem
Stuck mash kan faktisk være litt krise, med mindre du er idiotsikker selv, eller har idiotsikre systemer i oppsettet.

Med mindre du skrur av HERMS'en så vil den fortsette å varme opp frem til det koker over (dette bør være cuet til den som ikke er idotsikker, eller har idiotsikre systemer om å skru av) mens du fikser stuck'en.
 
Takk til alle for mange gode svar så langt!

Jeg kjører 50+ liter batcher, og jeg bruker en slik liten kinapumpe. Har hatt stuck mash en gang, men det er ikke krise når du kjører herms. Bare ha en stoppekran før pumpa som du kan stenge, og monter pumpa slik at den lett kan åpnes å fjerne malten eller hva det er som kiler seg... Ikke noe stress synest jeg.

Kjører du da steg-mesking/mashout vha herms'en? I såfall, hvor lang tid tar det fra du begynner temp. økning i HLT til utløpet av meskekaret viser 78 grader?


Stuck mash kan faktisk være litt krise, med mindre du er idiotsikker selv, eller har idiotsikre systemer i oppsettet.

Med mindre du skrur av HERMS'en så vil den fortsette å varme opp frem til det koker over (dette bør være cuet til den som ikke er idotsikker, eller har idiotsikre systemer om å skru av) mens du fikser stuck'en.


Dette er et godt poeng! Et ikea/clas ohlson-termometer (elektronisk) med alarm på 95grader(for eksempel) bør nok ligge igjen i herms-kammeret om man forlater rommet, så man får beskjed hvis det stopper seg til! Ellers vil det vel være ganske naturlig å skru av varme-elementet mens man feilsøker :)
 
Steg-Mesking gjør jeg ikke, jeg har aldri brydd meg om det. Ølet har alltid blitt godt mottat uansett om det er pils eller stout, eller ipa, eller hva det måtte være.
Men mash out på 78 grader kjører jeg... Det tar ca 10-15 minutt.

Det kommer også litt an på hvor avansert du vil lage oppsettet ditt, men det er mulig å benytte en flow sensor koblet slik at den kutter strømmen til varmeelementer i herms'en dersom flowen blir for liten...
 
Sist redigert:

Miguel

Norbrygg-medlem
Takk til alle for mange gode svar så langt!

Dette er et godt poeng! Et ikea/clas ohlson-termometer (elektronisk) med alarm på 95grader(for eksempel) bør nok ligge igjen i herms-kammeret om man forlater rommet, så man får beskjed hvis det stopper seg til! Ellers vil det vel være ganske naturlig å skru av varme-elementet mens man feilsøker :)

Joa, på en måte. Egentlig skal ikke dette være nødvendig heller. Hvis man lærer oppsettet sitt å kjenne så er det fire and forget. For min del var det stuck mash da jeg kvernet fint og ikke visste hvor stor flow jeg skulle ha enda, i de tidlige bryggene mine med ny falskbunn. Nå er det bare ha et lite bekreftende øye i siden de første fem minuttene for å sjekke at det faktisk går greit.
 
Varmekolben er på 2 Kw (tror jeg, kanskje 2,5Kw). Jeg måler temperaturen ut av varmeveksleren, rett før det renner tilbake i meskekaret... :) Og det er ikke noe å beklage. Man får vite av å spørre og det er slik man lærer... :)
 
ok, tilgi meg hvis jeg kommer med ting du allerede vet her nå:

Jeg har lest (på sidene til the electric brewery blant annet) at det er viktig at temperaturøkningen i hele mesken skjer kjapt ifm utmesk. Du vil ikke at mesken skal ligge for lenge i området mellom 69 og 75 grader (jeg husker ikke de nøyaktige verdiene, men det var noe rundt der), da det forrandre malt-profilen og gjøre blant annet at du får dårligere skum.

"Ramp-time" er tiden fra du skrur opp temp på PID, til temperaturendringen kan leses av ved utgangen av meskekaret. Først da er du i mål. Tar dette over 15 minutter er systemet for tregt. Hvis det tar 10-15 minutter før utgangen av herms'en har nådd 78 grader er systemet ditt alt for tregt, og du vil få bedre resultat ved å tilsette kokende vann i mesken for å få temperaturen opp.

Vær så god og arrester meg hvis jeg tar feil, men det er i hvertfall slik jeg har tolket det :\

Jeg tror du vil trenge minst 4000W for å få til dette på en 50L batch, men jeg vet ikke sikkert da jeg ikke har prøvd enda. Jeg har allerede bestilt et 3000W element for å lage et oppsett liknende ditt, men vurderer nå å kjøpe et 3000W-element til med én gang...
 
ok, tilgi meg hvis jeg kommer med ting du allerede vet her nå:

Jeg har lest (på sidene til the electric brewery blant annet) at det er viktig at temperaturøkningen i hele mesken skjer kjapt ifm utmesk. Du vil ikke at mesken skal ligge for lenge i området mellom 69 og 75 grader (jeg husker ikke de nøyaktige verdiene, men det var noe rundt der), da det forrandre malt-profilen og gjøre blant annet at du får dårligere skum.

"Ramp-time" er tiden fra du skrur opp temp på PID, til temperaturendringen kan leses av ved utgangen av meskekaret. Først da er du i mål. Tar dette over 15 minutter er systemet for tregt. Hvis det tar 10-15 minutter før utgangen av herms'en har nådd 78 grader er systemet ditt alt for tregt, og du vil få bedre resultat ved å tilsette kokende vann i mesken for å få temperaturen opp.

Vær så god og arrester meg hvis jeg tar feil, men det er i hvertfall slik jeg har tolket det :\

Jeg tror du vil trenge minst 4000W for å få til dette på en 50L batch, men jeg vet ikke sikkert da jeg ikke har prøvd enda. Jeg har allerede bestilt et 3000W element for å lage et oppsett liknende ditt, men vurderer nå å kjøpe et 3000W-element til med én gang...
Hmm, jeg ville sjekket kildene dine før investering i utstyr. Normalt regnes en temperatur økning på 1 grad C/minutt som tilstrekkelig. Bruker du høyere effekt skal en være oppmerksom på muligheten av denaturering av enzymer rundt varmeelement,avhengig av design selvfølgelig.
I the electric brewery som du refererer til brukes det 20 minutter på å nå mash out ifølge http://www.theelectricbrewery.com/brew-day-step-by-step?page=7

At du forandrer malt profil (antar du mener sukkerprofil) og får dårligere skum ved å bruke f.eks 20 minutter på å nå mash out temperatur hadde vært interresant å høre mer om.
 
ok, tilgi meg hvis jeg kommer med ting du allerede vet her nå:

Jeg har lest (på sidene til the electric brewery blant annet) at det er viktig at temperaturøkningen i hele mesken skjer kjapt ifm utmesk. Du vil ikke at mesken skal ligge for lenge i området mellom 69 og 75 grader (jeg husker ikke de nøyaktige verdiene, men det var noe rundt der), da det forrandre malt-profilen og gjøre blant annet at du får dårligere skum.

"Ramp-time" er tiden fra du skrur opp temp på PID, til temperaturendringen kan leses av ved utgangen av meskekaret. Først da er du i mål. Tar dette over 15 minutter er systemet for tregt. Hvis det tar 10-15 minutter før utgangen av herms'en har nådd 78 grader er systemet ditt alt for tregt, og du vil få bedre resultat ved å tilsette kokende vann i mesken for å få temperaturen opp.

Vær så god og arrester meg hvis jeg tar feil, men det er i hvertfall slik jeg har tolket det :\

Jeg tror du vil trenge minst 4000W for å få til dette på en 50L batch, men jeg vet ikke sikkert da jeg ikke har prøvd enda. Jeg har allerede bestilt et 3000W element for å lage et oppsett liknende ditt, men vurderer nå å kjøpe et 3000W-element til med én gang...
Det ser jo ut som du vet hva du driver med, så jeg forstår ikke hvorfor eller hva du trenger hjelp til.

Jeg har forøvrig gjort det på denne måten i 6 år nå og ikke hatt noe problem med det ;)
 
Topp