HERMS - Plassering av sensor

Sherriff

Norbrygg-medlem
Hvor bør sensoren som PID-en styrer etter monteres?
a. Utløpet fra HERMS-coil, før vørter går inn i meskekjelen
b. Utløpet fra HLT
c. Et annet sted?


Jeg brygger på et 3-kjelers HERMS-oppsett inspirert av The Electric Brewery. I dag har jeg en PT100-sensor montert rett etter HERMS-coilen på utsiden av HLT-kjelen, men http://www.theelectricbrewery.com/hot-liquor-tank?page=7 beskriver jo utløpet fra HLT-en, så derfor ble jeg litt usikker.
Jeg har to pumper og sirkulerer vannet i HLT for jevnere temperatur der.


Bruker dere forresten flere sensorer?
Har vurdert å montere en på utløpet av meskekjelen også for å se forskjellen på topp og bunn.
 

Vedlegg

  • herms.jpg
    herms.jpg
    1,6 MB · Sett: 15
Det egentlige svaret er kanskje "et annet sted". Det spørs hva du ønsker å styre, (a) gir deg kontroll på temperatur ved retur til MT, så av (a) og (b) er det nok det nærmeste og det jeg har brukt selv, dog brukte jeg RIMS.

Med "et annet sted" mener jeg ca midt i MT. Det er egentlig mesketemperatur man vil kontrollere og om du får det korrekt så styrer stegmesking seg selv. Bruker du (a) så vil temperaturen i MT stige sakte og ligge under temperaturen i neste steg lenge siden du kun setter temperaturen på vørter i resirk.

Ulempen ved å bruke temperaturen i MT som referanse er at man risikerer at temperaturen overskyter SV om ikke systemet er korrekt satt opp, Oppsettet vil også variere mht mengde malt og hvor hardt man resirkulerer.

Selv valgte jeg (a) og satte SV til litt høyere enn ønsket verdi i MT ved temperaturøkning og målte manuelt temperaturen i mesk og justerte SV ned når jeg nådde korrekt temperatur i mesk.
 
Tilbake
Topp