Råd til bygging av HERMS?

Det ser jo ut som du vet hva du driver med, så jeg forstår ikke hvorfor eller hva du trenger hjelp til.

Jeg har forøvrig gjort det på denne måten i 6 år nå og ikke hatt noe problem med det ;)

Tja, jeg har lest mye, men så langt ikke prøvd noe av det i praksis. I andre deler av bryggeriet har jeg endt med å bygge nytt 2-3 ganger fordi jeg ikke spurte nok spørsmål, og bygget før jeg hadde den beste/riktige løsningen klar. Denne gangen prøver jeg å unngå dette, og jeg har fått mange oppklaringer og gode tips gjennom denne tråden. At du fikk dette til med et så lite element og en så liten pumpe ble for meg et avvik som jeg ville se nærmere på. All den tid du har gjort dette i flere år med gode resultater vil jeg anta at de påstandene jeg har lest er noe overdrevet, kanskje på linje med faren for tanniner ved et par grader for høy temp. på mash-out og farene ved oksydering før kok...

Hmm, jeg ville sjekket kildene dine før investering i utstyr. Normalt regnes en temperatur økning på 1 grad C/minutt som tilstrekkelig.

Ja, men dette er vel da temperaturøkning i mesken som helhet, ikke temperaturøkning i hva som kommer ut av herms-sløyfa. Ellers er det jo bare å resirkulere driiit sakte, så kommer du opp i 78 grader "i tide" med omtrent et hvilket som helst system, mens mesken i praksis bruker mange ganger lenger tid.

Kilder:
http://byo.com/issues/item/84-abcs-of-recirculated-brewing-systems
"For a 5–10-gallon (19–38-L) RIMS, a 1,500-watt element should suffice for a single infusion mash. For brewers wishing to perform step mashes, a 4,000-watt or greater element is required to ramp the temperature up at an adequate rate — around 2 °F (1.1 °C) per minute." ... "Some RIMS detractors claim that the slow speeds in RIMS step mashes produce thin, headless beers. A slow ramp through the protein rest temperature range will degrade foam positive proteins"

http://www.thebrewingnetwork.com/forum/viewtopic.php?f=&t=24991
"You do want to move the mash temp quickly through the 130 to 140F range since that is the 'head killing' range where the wrong proteins are excessively denatured. I just go ahead and add a boiling water step infusion to the mash to bring the mash temp quickly past that range." EDIT: jeg er ikke helt stødig på farhenheit-skalaen, jeg ser nå at dette er irrelevant ifm. utmesk.

http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=412941
"I had a 1500w element in my HLT, and it took way too long to even ramp up to mash out temperatures with a 5 gallon batch. I changed it out to a 5500w element, and now it works perfectly! (It's a HERMS with the HEX in the HLT). I can ramp from 150 to 168 in less than 15 minutes for the entire (usually 25 pounds of grain + water) mash."

http://www.thebrewingnetwork.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=14736&start=8
"In general, for a TYPICAL HERMS and mash, the best placement of the sensor is either in the mash, near the FB/manifold, or at the MLT wort OUTLET. ...Note that I specified TYPICAL HERMS setups, with a fixed HLT setpoint, in which the controller swithes the pump or valves. There are designs in which the HLT temp is the controlled variable, in which case the wort return may make sense. The keys to efficient heat exchange and being able to ramp up in a reasonable amount of time are delta T and flow rate. Assuming equal flow rates, the control scheme using a higher delta T (i.e. higher HL temp) will have shorter ramp times. I run my HL at 190 F until halfway through the ramp up to mash out."

EDIT: Jeg ser nå at jeg faktisk ikke har noen kilde som beskriver hva som kan gå galt om man bruker for lang tid på å temperaturøkningen til mash-out. Det er mange som mener at det er et problem, men jeg har ikke funnet noen kilde som sier akkurat hva som kan gå galt. Jeg skal lete litt til...

Bruker du høyere effekt skal en være oppmerksom på muligheten av denaturering av enzymer rundt varmeelement,avhengig av design selvfølgelig.
I the electric brewery som du refererer til brukes det 20 minutter på å nå mash out.

Du har rett, det var ikke hos the electric brewery jeg hadde lest dette.

Denaturering av enzymer er jeg ikke så redd for. Under mesking vil varme-elementene bare små-putre for å holde temp. konstant. Og litt av poenget med utmesk er at alle enzymene skal drepes og sukker-profilen dermed låses.

Så lenge det ikke er direkte kontakt mellom varme-element og kobberspiral vil jeg heller ikke få problemer med svidd vørter inni spiralen.

Jeg kommer til å plassere en PT100-sensor på utløpet fra herms'en, som styrer PID'en, samt en analog sensor på utløpet fra meskedunken, hvor jeg leser av den faktiske temperaturen på mesken. Eller, det er i hvertfall planen så langt :p
 
Sist redigert:
I følge bryggmesteren på Munkebo så vil du ha 1grad/ min eller bedre for å få best mulig skum, husker ikke helt kjemien. Han har solid utdannelse og erfaring. Jo raskere steg jo mer skum.
 
I følge bryggmesteren på Munkebo så vil du ha 1grad/ min eller bedre for å få best mulig skum, husker ikke helt kjemien. Han har solid utdannelse og erfaring. Jo raskere steg jo mer skum.

Dette stemmer bra med hva jeg mener å ha lest, men finner ikke kilden :/

Men, jeg fant noe relevant her:
http://aussiehomebrewer.com/topic/62204-stepped-mashing-schedules-by-style/
Alfa-amalyse-stadiet fra 72 til 75 grader lager ugjærbare sukkerarter.

Denne tråden underbygger dette:
http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=268756
 
I følge bryggmesteren på Munkebo så vil du ha 1grad/ min eller bedre for å få best mulig skum, husker ikke helt kjemien. Han har solid utdannelse og erfaring. Jo raskere steg jo mer skum.
Det er ved stegmesking, for lang i tid proteinrast steget kan gi mindre skumfasthet. Altså ikke ved utmesk som TS hevdet tidligere.
 
Dette stemmer bra med hva jeg mener å ha lest, men finner ikke kilden :/

Men, jeg fant noe relevant her:
http://aussiehomebrewer.com/topic/62204-stepped-mashing-schedules-by-style/
Alfa-amalyse-stadiet fra 72 til 75 grader lager ugjærbare sukkerarter.

Denne tråden underbygger dette:
http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=268756
Sukkerprofilen din bør du ha satt før utmesk. Når stivelsen allerede er konvertert blir ikke enkle sukkerarter konvertert til ugjærbare av alfa amylase, det kan ikke disse enzymene gjøre. Og selvfølgelig er det alfa amylase som lager ugjærbare sukkerarter, det er basis mesketeori
 
Nå har ikke jeg lest noen av lærebøkene, og det er vel oss alle bekjent at omtrent halvparten av informasjonen på Internett er feil.
Samtidig er det mange kilder som mener at det er fordelaktig å øke temperaturen på mesken med 1 grad i minuttet eller raskere.

Jeg har litt vanskelig for å avfeie dette helt, så jeg kjøper nok et ekstra varme-element for sikkerhets skyld, og velger å ta sikte på å få dette til. Om ikke annet vil jeg spare noen minutter hver bryggedag, særlig hvis jeg også bruker herms'en til å varme meskevannet.
 
Der er vi helt enige. Når jeg stegmesker med en kokeplate på 2000W under meskekjelen greier jeg 1 grad i minuttet temperaturøkning ( i mesken), 25L batch. Sålenge en passer på at vørteren ikke blir så varm at denaturering av enzymene skjer ved stegmesk så er det jo fint at oppvarmingen går raskere. Lykke til, blir nok bra!
 
Gammel tråd frem i lyset. Jeg gjorde dette (isteden for å starte ny) fordi det er på sin plass at de som har kommet med gode råd får høre om resultatene.

Herms'en ble bygget med 5 meter kobber-rør, kloakk-rør fra biltema og 2 stk 3kw-elementer fra ebay.

Første gang jeg skulle bruke den glemte jeg å ha vann i varmeveksleren og hele dritten smelta :eek:
6kw på et så begrenset område blir fort veldig varmt og rødglødende! :rolleyes:

På andre forsøk (etter noen cm silikon og noen dager senere) fikk jeg testet den, og dette funket bra. To varme-elementer var en god idé; det går ikke dobbelt så fort hele veien, da vann har en naturlig øvre begrensning ved 100 grader, men det hjalp en god del, spesielt på tiden det tar å få meskevannet opp til "start-temp".

----
Praktisk bruk:
Vanligvis tidligere har jeg pleid å varme opp meskevannet noen grader høyere enn tiltenkt mesketemp, for å kompensere mot temperaturfall når malten tilsettes. Her dret jeg meg litt ut, for jeg brukte samme kalkulator som jeg har pleid, og den tar ikke hensyn til at det ligger masse varme igjen i herms-sløyfa. Jeg endte med tidenes største bom på FG. Dette er blant de aller dårligste ølene jeg noen gang har laget. Neste gang kommer jeg til å ta sikte på noen grader lavere...

Spørsmål: Er det noen grunn til å stenge av pumpa mens jeg rører ut malten i vannet? Jeg stoppet den denne gangen, siden jeg tenkte at manifolden kan gå tett noen steder eller noe... Hva gjør dere?
 
Jeg har sirkulering i HERMS-sløyfa på mens jeg har i maltet, aldri hatt noen problemer med det. På mitt 25l anlegg har jeg to grader over mesketemp når jeg har i malt, treffer da godt på temp. skrur pid ned to grader mens jeg heller i malt.
 
Topp