Grei pris på startsett Cornelius?

God dag godt folk. Jeg er som flere andre her inne i en fase der flaskevasking begynner å bli litt langtekkelig, og vurderer fat. Har ingen erfaring med dette og vurderer å kjøpe startpakken til Brygging.no siden denne inneholder alt man trenger

"CO2 startpakke med fat Kampanje
I samarbeid med Brouwland kjører vi nå en kampanje på et komplett sett med ølfat, CO2 flaske, CO2 regulator, fatkoplinger og tappehane. Alt ferdig og klart til bruk. Ølfatet er av typen Corneliusfat, 19 liter,fabrikknytt med kulekoplinger og sikkerhetsventil i lokket. CO2 regulatoren er av tysk fabrikat og utført i rustfritt stål med 2 manometer. CO2 flaska inneholder 2 kg CO2 gass og kan etterfylles, standard forskruvning. Koplingsett med en Co2 kopling (hvit) og en ølkopling (sort) og en tappehane i plast med slange til ølkopling. Instruksjon medfølger"

Pris 3500.

Er dette hårreisende dyrt?

Lars Erik
 
Det er ikke så dyrt med tanke på at alt er nytt, og av god kvalitet.
Vi har samme settet selv, og er meget fornøyd.


Om du vil bruke litt tid, og kan tåle at det er brukt, kan selvsagt få det en del billigere.
 
Har også samme settet selv, og er meget fornøyd. Bestilte direkte fra brouwland, og tror jeg betalte 2800 levert i Strömstad.
 
Lars Erik skrev:
"CO₂ startpakke med fat Kampanje
I samarbeid med Brouwland kjører vi nå en kampanje på et komplett sett med ølfat, CO₂ flaske, CO₂ regulator, fatkoplinger og tappehane. Alt ferdig og klart til bruk. Ølfatet er av typen Corneliusfat, 19 liter,fabrikknytt med kulekoplinger og sikkerhetsventil i lokket. CO₂ regulatoren er av tysk fabrikat og utført i rustfritt stål med 2 manometer. CO₂ flaska inneholder 2 kg CO₂ gass og kan etterfylles, standard forskruvning. Koplingsett med en CO₂ kopling (hvit) og en ølkopling (sort) og en tappehane i plast med slange til ølkopling. Instruksjon medfølger"

Pris 3500.

Er dette hårreisende dyrt?

Nei:

fat: 920
co2 regulator: 850
co2 flaske, brukt 2kg: 750
koblinger: 109x2
tappekrane plast: 69
blir da ca 2800

Også kommer slanger etc.
Merk at jeg tok en brukt co2 flaske her, tror VB tar 12-1300 for en ny 2kg flaske
 
Alt er relativt - og så spørs det hvor lettvint man vil komme i gang. ( Ett fat = rent for lite mener jeg).
Selv har jeg nettopp kjøpt et  brukt 6 kg. (stigerør fjernet og ny-trykktestet - holder altså 10 år til)  CO2 brannslukker. Pris kr 600,-(eller var det 750?)
Brukte svært bra fat har jeg vitterlig nettopp  importert og solgt tiil sevkost = kr 350/300,- alt inkl.
Koplinger mener jeg koster USD 3,85 fra kjente leverandører i USA - Plasttappekranen husker jeg ikke, men billig.
Regulator koster det den koster - tror Humlgården har til under kr 500,-
Så om man gidder å tråkle litt sammen selv kan man utvilsomt få myyyyee for kr 3.500,-

Just my 5C

FredT
 
ja:), selv har jeg 5 fat nå, totalt kr 1600 (2 nye, 3 brukte), 2kg gass: kr 750, og venter nå på en co2 regulator med 4 regulerte utganger ca ca 1000,- (+frakt og mva da), så jeg havner da på ca samme pris.

Man velger vel litt på om man vil ha alt samlet i en pakke for å starte, derav startsett, eller om man vil bruke tid på å samle ting.
Jeg fant ingen regulatorer i Norge som jeg likte, så jeg endte opp med å kjøpe over dammen, får da en veggmontert utgave med slange til flaska. (og ja, med riktig mutter ferdigmontert..)
 
Eg er einig med FredT. Du kan få mykje for 3500. Eg og bror min har nettopp bestillt regulatorer fra candirect.de. Der fikk me regulator, slange med tilbakeslagsventil og koblinger til 500-600 kr. Nå skulle han riktig nokk ned til Tyskland, så da slipper me både tysk og norsk moms :ilike:. men tror uannsett man tjener på det sjølv om man må betale norsk moms. Nå i februar-mars har eg oppgradert heile bryggeriet mitt og invistert i fatanlegg, og skulle eg kjøpt alt dette i Norge måtte eg sikkert betalt det dobbelte.
 
Torvald skrev:
Nå skulle han riktig nokk ned til Tyskland, så da slipper me både tysk og norsk moms

Nå er det vel slik at de som selger i EU skal trekke fra mva når de sender varer til Norge?, iallefall når jeg har sjekket på sære steder (Dick, vakuumtuete.de, www.espressocoffeeshop.it etc) så fjerner de sin lokale mva.
 
neslekkim skrev:
Torvald skrev:
Nå skulle han riktig nokk ned til Tyskland, så da slipper me både tysk og norsk moms

Nå er det vel slik at de som selger i EU skal trekke fra mva når de sender varer til Norge?, iallefall når jeg har sjekket på sære steder (Dick, vakuumtuete.de, www.espressocoffeeshop.it etc) så fjerner de sin lokale mva.

Stemmer, den tyske momsen blir uannsett trukke fra når du bestiller til Norge. Men hvis man er i utlandet (i dette tillfelle tyskland) og seier i fra om at man skal ta varene med til Norge så trekker dei i fra tysk moms der nede. og da er det bare å plystre gjennom tollen i Norge. Og vips får du varen minus tysk og norsk moms :).
 
Tidligere har ihvertall CanDirect vært avhengig av å bruke en speditør som har skikkelig kontroll på eksportpapirene for å trekke fra tysk moms. En gang jeg bestilte noen smådeler, fikk jeg beskjed om at det var billigere å betale tysk moms enn å betale for papirarbeidet med eksportbevis. At de trekker fra tysk moms i butikken, bare man sier at man skal til Norge, høres litt tvilsomt ut.
 
Ok, flott. takk for mange svar. Ser jo fordelen med å kjøpe et startsett siden jeg ikke vet helt hva man skal kjøpe hver for seg, men man må tydeligvis betale litt for det da.
 
gustavf skrev:
Tidligere har ihvertall CanDirect vært avhengig av å bruke en speditør som har skikkelig kontroll på eksportpapirene for å trekke fra tysk moms. En gang jeg bestilte noen smådeler, fikk jeg beskjed om at det var billigere å betale tysk moms enn å betale for papirarbeidet med eksportbevis. At de trekker fra tysk moms i butikken, bare man sier at man skal til Norge, høres litt tvilsomt ut.

I butikken syntes jeg også er rart, siden de må bevise det for sine myndigheter også.
Men over nett, da er det egentlig opp til nettbutikken om de ønsker å yte denne servicen, de sitene jeg listet til, de gir deg pris med og uten mva, og du betaler selvfølgelig ikke noe for deres papirarbeid, noe som lett dokumenteres med fakturaen.
 
Dette blei gjort gjennom den tyske nettsida ja, burde kansje presisert det. Men noko papirarbeidsavgift har me ikkje betalt.
 
Maltbazaren i København gjør det samme.
Om du registrerer deg med Norsk adresse og telefon(kundenummer) i butikken, trekker de fra Dansk moms, så er det opp til deg å stoppe på grensen.
 
Torvald skrev:
Dette blei gjort gjennom den tyske nettsida ja, burde kanskje presisert det. Men noko papirarbeidsavgift har me ikkje betalt.

Ah, da burde det fungere, da er jo ting dokumentert for de som selger så de får ikke problemer med dette.

Om du f.eks shopper på ferietur, så kan du få kviteringer og greier fra de som selger, men da må du selv gå i tollen, eller tollkontoret på flyplass for å få ut betalt pengene (samt betale de norske), så.. kan man bestille og betale på nett, også hente i utlandet så er det jo full pott :)
 
For ordens skyld: Det var ikke snakk om noen avgift for dokumenthåndtering, men dyrere forsendelse for å bruke en speditør som skrev ut de nødvendige papirene. Lurer på om det var en liten sak som gikk i et brev. Mulig byråkratiet har blitt litt enklere.
 
Torvald skrev:
neslekkim skrev:
så.. kan man bestille og betale på nett, også hente i utlandet så er det jo full pott :)

Blir det ferie på deg no?

Vel, skal til Bamberg snart, men tror det blir sabla stress om jeg skulle tukle med slikt, får heller mase meg til et besøk hoss Weyermann ellernoe :)
 
Tilbake
Topp