Grums flyter opp og ned i Gjæringskar

Hei, førstegangsbrygger her.
Jeg brygget en pale rider i går og da jeg sjekket gjæringskaret i dag ser jeg at det er mye grums i karet som flyter opp og ned. Hva kan ha skjedd her?
Det bobler godt i gjærlåsen. Er redd for infeksjon i vørteren.
Takker for alle svar.

Ren gjetning; jeg er ikke ekspert på dette: Kullsyra tar med seg saker og ting opp, og så ramler det ned igjen? Gjæren vil jo gjerne oppføre seg på den måten der. Det "drypper" fra den gjæren som ligger på overflaten, og det stiger partikler fra den som ligger på bunnen. Ganske artig skuespill å følge med på - en stund, i alle fall. Helt klart i slekt med å se maling tørke, men litt mer action:).

Har vondt for å tro at det er en infeksjon - med mindre du var veldig lite omhyggelig med hygienen.

Takk for svar! :)
Jeg føler selv at jeg var nøye med hygiene, gjæringskar og utstyr er vasket med star san, spiralkjøler ble senket ned i vørter de siste fem minuttene av kokingen slik at den ble desinfisert.
Håper det du sier stemmer, slik at jeg kan nyte min første flaske med egetbrygget øl om noen uker :)

Når gjæren har fest, står det ikke stille! Det du beskriver er stormgjæringen, en fase tidlig i gjæringsforløpet. Etter denne fasen vil den roe seg mer ned og "rydde opp" etter festen. RDWHAHB. :D

Tilbake
Topp